Wat te doen bij een burnout? Volg deze stappen!

wat te doen bij burnout

Bij een burn-out ben je te lang over jouw grenzen gegaan. Misschien heb je teveel gewerkt. Misschien heb je je heel veel zorgen gemaakt om iets of iemand. Of wellicht gebeurde er iets in de privé-sfeer wat heel heftig was?

Er zijn allerlei oorzaken. Maar gelukkig is het absoluut mogelijk om volledig en krachtig te herstellen van jouw burn-out. (Ook al voelt dat soms niet zo als je er middenin zit).

Ik ben balance-coach Lieke Meertens en ik ondersteun mensen bij het herstellen van hun burn-out. Dat doe ik met de training Balance & Energy. Deze wordt aangeraden door huisartsen en therapeuten.

Wil je direct beginnen met een gratis training? Schrijf je dan in voor de 3-delige videoserie Krachtig uit je burn-out. 

Welke stappen moet je als eerste zetten bij een burn-out? Wat te doen bij een burnout? 

1) Volledige rust nemen

Neem minimaal de eerste zes weken volledige rust. Het beste is als je in deze weken totaal geen verplichtingen hebt. Dat is helaas niet altijd mogelijk (als je kleine kinderen hebt bijvoorbeeld). Maar probeer in dat geval toch om meer hulp in te schakelen dan normaal. Je hebt het hard nodig. Jouw werkgever is ook verantwoordelijk voor een goed herstel. Dus ga het gesprek aan met je werkgever of met een arbo-arts. Na deze zes weken kun je kijken of je het werk weer heel langzaam op kan bouwen. Bijvoorbeeld door in het begin een paar uur per week te werken.

2) Bewaak je grenzen

Je gaat minder werken, of je stopt volledig met werken. Maar ook daarnaast moet jij je grenzen aangeven. Je kunt nu niet teveel voor anderen zorgen, of naar allerlei feestjes en verjaardagen gaan. Jij hebt nu tijd en rust voor jezelf nodig. Alleen op die manier kun jij weer opladen en weer energie krijgen.

Tijdens mijn burn-out had ik ook vaak geen puf of energie om naar feestjes te gaan. Ik kreeg er alleen maar paniekaanvallen van. Maar nee zeggen tegen een feestje? Hoe doe je dat? Ik vond van mezelf dat ik niet zo moest zeuren. En ik dacht: dat moet ik toch gewoon kunnen!? Maar op die manier ging ik steeds weer over mijn grenzen heen. En zeker tijdens het herstelproces is dat niet slim om te doen. Het is dus heel goed om te leren om nee te zeggen.

3) Zoek activiteiten waar jij energie van krijgt

Wat je vooral wél moet doen tijdens je burn-out? Je energie blijven volgen. Ja, die energie die vaak zo ver te zoeken is ja… Maar heel diep binnenin jou zit die bron van energie wel degelijk. En als jij dingen gaat doen die jij helemaal geweldig vindt, dan kun je die bron van energie ineens ergens voelen borrelen. Er wordt iets wakker gemaakt daar. Wat de activiteiten zijn die jou energie geven, dat is natuurlijk heel persoonlijk. Een natuurwandeling maken bijvoorbeeld. Of het doorbladeren van een mooi fotoboek. Dansen in de woonkamer. Een beetje tekenen of schilderen. Mijmeren langs de waterkant. Of een lekker bananenbrood bakken.

En natuurlijk: zoek de juiste hulp

Om te herstellen van een burn-out heb je hulp nodig. Je krijgt de juiste tips & tricks aangereikt. En het geeft een heerlijk gevoel om goed begeleid te worden. Want zo zit jij ook sneller weer boordevol energie. Bovendien heb je dan niet meer het gevoel dat je er alleen voor staat.

Gratis videoserie Krachtig uit je burn-out

Schrijf je ook in voor de gratis videoserie Krachtig uit je burn-out. in deze 3 video’s geef ik nog meer tips om meer energie te krijgen. Ook deel ik wat de meest gemaakte fouten zijn tijdens een burn-out. Hierdoor blijven veel mensen onnodig lang rondlopen met hun burn-out klachten. Je ontvangt het eerste deel direct in je inbox. (Verschijnt er niks? Check dan ook even je spambox).

GRATIS VIDEOTRAINING- Krachtig uit je Burn-Out
dit veld niet invullen s.v.p.

 

Ik ben balance-coach Lieke Meertens en ik begeleid bij het herstellen (en voorkomen) van een burn-out. Dat doe ik met de online training Balance & Energy. Ik geloof in een complete aanpak en besteed aandacht aan lichaam, geest én hart.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Tags: burn out behandelen, burn out herstel, herstel burnout, burnout coaching, burnout therapie, coaching burnout, coach burnout, therapie burnout, burnout training, behandeling burnout,behandeling burn out, burn out behandeling, burn out behandelen, stress burnout, burnout klachten, burn out klachten, klachten burn out, wat te doen bij burnout,hulp bij burnout, behandeling burnout).

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.