Wat je móet weten over stress

tips stress gezondheid gezond leven ted-talk gezondheidspsycholoogDat de kracht van gedachten heel sterk is, dat wist ik wel. Maar deze Ted-talk is wel héél erg verrassend. Het kan je gezondheid per direct verbeteren. Wat blijkt? Stress is alleen gevaarlijk als jij dénkt dat het gevaarlijk is. 

Jarenlang pleitte gezondheidspsycholoog Kelly McGonigal ervoor om stress te verminderen, vertelt ze in haar Ted-talk ‘Hoe stress je vriend kan worden.’ Stress was immers de grote vijand. Het maakt je ziek en het verhoogt de kans om eerder dood te gaan.

Toch?

Nee dus. Nieuw onderzoek laat iets verrassends zien. Stress is alleen gevaarlijk als je dénkt dat het gevaarlijk is. Dat ontdekte McGonigal in een Amerikaanse studie waarbij 30.000 volwassenen gedurende 8 jaar gevolgd werden. Zij gaven antwoord op 2 vragen:

* Hoeveel stress heb je afgelopen jaar ervaren?

en

* Geloof je dat stress slecht is voor je gezondheid?

Daarna bekeken de onderzoekers wie er in de jaren daarna overleed. Wat bleek?

Mensen die veel stress hadden in het afgelopen jaar, hadden 43% meer kans om te sterven. Maar dat gold alleen voor de mensen die dáchten dat stress gevaarlijk was voor de gezondheid.

Er was ook een groep mensen die veel stress had, maar dat niet als gevaarlijk zag. Deze groep had zelfs helemaal geen hoger risico om te sterven. Sterker: deze mensen hadden het laagste risico, zelfs lager dan de mensen die relatief weinig stress hadden. Hoe dat kan?

Verander je beeld van stress en word gezonder!

Als jij jouw gedachtes verandert over stress, dan verandert je lichaam ook zijn reactie op stress.

Stel je voor: het zweet breekt je uit, je ademt versnelt, je hartslag verhoogt… Normaal denk je al snel dat dit een slecht teken is. Je concludeert bijvoorbeeld dat je niet om kan gaan met druk, of dat je angstig bent aangelegd.

Maar het is veel gezonder om deze signalen anders te interpreteren, legt McGonigal uit.

Je kunt de signalen ook als hulpvol zien. Het zijn allemaal tekenen dat jouw lichaam energie krijgt en zich voorbereidt om de uitdaging aan te gaan. Het razende hart bereidt je voor op actie. En ga je sneller ademen? Heel goed. Zo gaat er meer zuurstof naar je brein.

Mensen die de stressreacties zien als hulpvol, hebben minder stress en meer zelfvertrouwen.

Topsporters weten dit overigens allang volgens mij. Zo vertelde toproeier Joeri Bruschinski mij ooit in een interview dat hij altijd heel zenuwachtig was voor een belangrijke wedstrijd. Hij moet wel tien keer plassen, krijgt buikpijn en kan geen hap meer door zijn keel krijgen. “Mijn lichaam merkt dat ik dadelijk een enorme inspanning moet verrichten, dus dat begint al in weerstand te komen en zegt: ‘Ik heb hier helemaal geen zin in.’

Na verloop van tijd heeft hij geleerd om niet meer te reageren op deze signalen.

Sterker: hij leerde de spanning te accepteren én te verwelkomen. “Het is niet iets prettigs. Maar ik weet: dit betekent dat ik straks op de top van mijn kunnen ga zijn.” Hij moet ook altijd gapen vlak voor een race. “Vroeger dacht ik: Hè? Hoe kan dat nou? Ben ik moe? Nu weet ik dat mijn lichaam dan op scherp staat, het merkt dat het iets moet gaan doen waar het geen zin in heeft. Dus nu denk ik: o, gapen, lekker!”

Joeri zag zijn stressreacties dus als hulpvol. En dat blijkt heel gezond te zijn, legt gezondheidspsychologe McGonigal uit.

Stress tips: zo ga je om met spanningen

Normaal gesproken verhoogt je hartslag en trekken je bloedvaten samen als je stress hebt: geen gezonde toestand. Maar als jij jouw stressreacties als ondersteunend beschouwt, dan blijven jouw bloedvaten ontspannen. Je hartslag ligt nog steeds hoog, maar het is wel een stuk gezonder. “Het lijkt op wat er gebeurt op momenten van vreugde en moed,” aldus de psychologe.

Je fysieke stressreactie verandert dus compleet zodra jouw gedachte over stress verandert. Goed nieuws dus! Je hoeft niet verlost te worden van stress. Je moet er gewoon beter in worden.

Denk er dus aan de volgende keer als jouw hartslag omhoog gaat en het zweet je uitbreekt. Jouw lichaam maakt je klaar voor deze uitdaging. Niks gevaarlijks aan!

Een gedachte over “Wat je móet weten over stress

  1. Mooie artikelen Lieke. Stress hoeft een lichaam inderdaad niet ziek te maken, het zijn de gedachten die ontstaan en het lichaam ziek maken. Net zoals wij met teveel anderen in contact komen die onder stress staan. Dan nemen we het over, omdat we niet altijd onze grenzen behouden. Stress kan je juist ook alert maken, en dat is zoals je het beschrijft. Je kan het bekijken als een weegschaal het moet in evenwicht zijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

drie × 2 =