Trucje om stress te verminderen (deel 2)

stress verminderen oefeningen Afgelopen week schreef ik een artikel met een perfect trucje voor minder stress. Ik kreeg een hele goede tip van een vriendin via Facebook dat hier perfect bij aansluit. Dus bij deze deel 2. Het leuke is: dit anti-stress-trucje duurt slechts 2 minuten en is heel goed te gebruiken in stressvolle situaties zoals sollicitatiegesprekken. 

De truc komt uit de Ted-talk van sociaal psycholoog Amy Cuddy. Zij legt uit welke gevolgen jouw lichaamshouding heeft op jouw gevoel.

Wat blijkt? Je kunt jezelf binnen twee minuten in een geheel andere stemming brengen. Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is jouw houding veranderen. Hier gaat het dus weer over: fake it ‘till you make it. Eerst je houding veranderen en daarna volgen je gevoel en gedrag vanzelf. Uit onderzoek blijkt dat als mensen slechts twee minuten een andere houding aannemen, dat ze aanzienlijke verschillen vertonen in hun stressniveau.

Binnen 2 minuten een zelfverzekerd gevoel

Neem jij een zekere en krachtige houding aan? Dan kun je jezelf binnen twee minuten assertief, zelfverzekerd en comfortabel voelen. Maak je jezelf juist heel klein? Grote kans dat je dan stressgevoeliger bent en geblokkeerd raakt. De houding van jouw lichaam verandert dus jouw brein!

In haar lezing laat Amy zien welke lichaamshoudingen krachtig zijn, en welke onzeker zijn.

Dit zijn de krachtige poses

stress verminderen oefeningen
stress verminderen oefeningen
stress verminderen oefeningen En dit zijn de onzekere poses:

stress verminderen oefeningSchermafbeelding 2013-12-02 om 17.36.54 En deze helemaal! Een hand in je nek duidt erop dat je bescherming zoekt:

stress verminderen oefening

Kunnen deze krachtposes jouw leven echt veranderen op een zinvolle manier? Jazeker, denkt Cuddy. Denk bijvoorbeeld aan een stressvolle situatie zoals een sollicitatie. Het is heel erg nuttig als jij je daarin zelfverzekerd en krachtig voelt! Zo kun jij jezelf helemaal laten zien, en andere mensen krijgen ook een beter beeld van jou.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je een overdreven krachtpose aanneemt terwijl je in het sollicitatiegesprek zelf zit:

stress verminderen oefeningen

Het gaat niet om interactie met anderen, legt Cuddy uit. Het gaat juist om communicatie met jezelf.

Wat doe je normaal net voordat je op gesprek gaat? Je zit met je hoofd omlaag, je maakt jezelf klein, je neemt je notities door, of kijkt zenuwachtig op je Smartphone.

Dat kan beter!

Maak twee minuten de tijd, duik bijvoorbeeld even het toilet in en neem daar een krachtige pose aan. Strek je armen omhoog, maak je breed, glimlach en voel de kracht door je heen stromen.

Fake it till you make it, ja. Kleine veranderingen kunnen namelijk leiden tot grote veranderingen. Eerst doe je alsof. En uiteindelijk word je ook echt zelfverzekerd.

Voelt dit allemaal toch nog wat nep voor je? Luister dan zeker even naar het krachtige verhaal van Cuddy waarom het zo belangrijk is om soms wel te doen alsof jij je krachtig voelt. Zo’n mooi voorbeeld!! Spoel even door naar 15:40 min. (Nederlandse ondertiteling? Klik dan hier).

2 gedachten over “Trucje om stress te verminderen (deel 2)

  1. Pingback: Gedrag veranderen? Roos Vonk verklapt: zo doe je datBe Blissed

  2. Pingback: Ideaal trucje om stress te verminderen | Be Blissed - leven vanuit je hartBe Blissed – leven vanuit je hart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

een × 1 =