11 tips tegen Stress

Sex tegen stress. En nog 10 anti-dip-tips

IMG_0973Ben je snel chagrijnig? Pieker je veel? Ben je depressief, of zit je tegen een burn-out aan? Dan kun je wel wat tips tegen stress gebruiken. Een kant-en-klaar recept is er helaas niet. Iedereen zal zijn eigen weg moeten vinden. Maar natuurlijk is er wel genoeg wetenschappelijk onderzoek naar stress gedaan. Kijk eens bij deze tips welke jou aanspreekt. En doe er je voordeel mee!

  • Sporten tegen de stress

Tip nummer een als je bij de huisarts komt met stress of andere psychische klachten: ga sporten! En ja, dat kan vervelend, vermoeiend en saai zijn. Maar onderzoek bewijst dat sporten je vrolijk maakt, dat het je zelfbeeld verhoogt en dat je er een beter geheugen van krijgt. Bovendien vergroot beweging de portie zuurstof in je hersenen, waardoor je ook beter na kan denken.

Zoek wel iets uit wat je enigszins leuk vindt om te doen – weet je tenminste zeker dat je het volhoudt. Of probeer eens wat nieuwe sportlessen uit op de sportschool. Een paar keer per week een half uur tot een uur sporten, is trouwens effectiever dan één keer per week de halve marathon lopen

  • Plannen & belonen

Een flinke deadline voor de boeg? Plannen is heel veel waard omdat het een gevoel van controle geeft. Kijk dus wat je precies moet doen en hoeveel dagen je daar de tijd voor hebt. Maak een duidelijke planning en houd je ook daaraan.

Veel mensen maken de fout om juist nog even een paar uur door te trekken als het goed gaat. Maar op den duur pleeg je zo roofbouw. Beter is om jezelf iedere keer te belonen met ontspanning als je jouw to-do-lijst hebt afgerond. Ga dus even de kroeg in, naar de film, duik de sauna in, zet een lekker muziekje op, of ga sporten. Juist de afwisseling van inspanning en ontspanning blijkt heel effectief te zijn.

  • Zzzzzzzz……

dromen onthouden tips leven vanuit je hart, mindful leven, gelukkig, bewust, spiritualiteit, psychologie, persoonlijke ontwikkelingSlaap! Van slapen herstel je lichamelijk en geestelijk. Zeker voor een presentatie of tentamen is het belangrijk om goed te slapen. Tijdens je nachtrust, worden alle dingen die jij net in je hoofd hebt gestampt namelijk nog een keer afgespeeld en extra opgeslagen. Hoeveel slaap een mens precies nodig heeft, daar verschillen de meningen over. Meestal komen onderzoeken uit op zo’n zeven tot negen uur. Zolang je overdag echt ‘wakker’ bent en energiek, zit het vermoedelijk wel goed.

  • Kies je moment: ochtend of avond?

Ben jij een typisch ochtendmens? Zorg dan ook dat je die ochtendconcentratie goed spendeert door dan de werkklussen af te handelen waar je jouw concentratie voor nodig hebt. Zonde om die kostbare tijd te verspillen door vervelende mails af te handelen, of suf administratiewerk te doen. Dat komt daarna wel weer. Zelfde geldt natuurlijk voor avondmensen.

  • Praat erover

Lig je nachtenlang wakker omdat je bang bent de controle te verliezen? Of wil je juist je bed niet meer uitkomen? Vind je jezelf niets waard, of blijf je maar alles uitstellen? Kortom: ervaar je meer problemen dan alleen de gezonde stress? Zoek dan hulp. Praat eens met je huisarts, of neem rechtstreeks contact op met een psycholoog. Een therapeut kan jou van allerlei irreële denkbeelden afhelpen, zoals: ‘iedereen moet mij altijd leuk vinden’. Ook zijn er talloze cursussen te vinden. Zoals ‘omgaan met piekeren’. Of schakel een e-coach in.

Lief Dagboek 

Nee, je hoeft niet direct een heel dagboek vol te schrijven. Een los vel  en dat daarna weer verbranden is ook prima. Maar de tip is wel: schrijf! Schrijven heeft bewezen effect op mensen die veel piekeren. Ga elke dag even twintig minuten zitten en schrijf gewoon alle gedachten op die in je opkomen en waar je mee rondloopt. Een soort van bewust piekeren dus. Door je gedachten op te schrijven, krijg je veel inzichten in je problemen. Mooie bijkomstigheid: als je dagenlang over dezelfde dingen blijft schrijven, krijg je ook vanzelf zin om die aan te pakken.

  • Accepteer! En rust eens lekker uit

Ben je totaal over je grenzen gegaan en zit je nu overspannen thuis? Dan is het goed om eerst rust te nemen, om je situatie te accepteren. Even alleen maar slapen, eten en de dingen doen die je leuk vindt. Maar: rust roest. Blijf dus niet langer dan twee weken zitten. Daarna is het tijd om te werken aan je herstel. Probeer– eventueel met hulp – te achterhalen hoe het zover is gekomen en hoe je dit gaat vermijden in de toekomst.

  • Sex tegen de stress

Net als sporten, zorgt ook sex voor een verlaging van je spanning en stressniveau. Je bloeddruk zakt en je maakt endorfine aan – dat is dat stofje in je hersenen dat zorgt voor een plezierig gevoel. Ook kun je tijdens sex je dagelijkse sores even helemaal loslaten. Een tot twee keer sex per week zorgt trouwens ook nog eens voor een verhoogd immuunsysteem en je verbrandt er flink wat calorieën mee. Geen partner voorhanden? Ook solo-sex does the trick: door een orgasme ontspant je hele lichaam, waardoor je stukken beter slaapt.

  • An apple a day…

Gezond kokenAls je gegrepen bent door een dip, heb je ook snel de neiging om naar die zak chips en dat broodje shoarma te grijpen. Dat zorgt op het moment suprême misschien wel even voor een lekker gevoel, maar dat houdt helaas nooit lang aan. Uiteindelijk voel je je alleen maar opgeblazen en lamlendig. Ook suikers en allerlei frisdranken zorgen voor een groter stressgevoel. Zorg dus dat je gebalanceerd en gevarieerd blijft eten en zoek gezonde dingen uit waar je toch van kan genieten. Vette vis bijvoorbeeld zoals haring of zalm, je lievelingsfruit of een handvol noten.

 

  • Peptalks voor extra kracht

Je bent wat je denkt. Dus: denk jezelf gelukkig. Dat klinkt misschien zweverig. Maar er is talloos bewijs voor dat ook gedachtes energie bevatten en dat je door negatief gepieker jezelf letterlijk ziek kan denken. Mensen met een depressie, dip of negatief zelfbeeld zijn er uitermate bedreven in om zichzelf de grond in te praten. Gedachtes als: ‘ik doe ook alles verkeerd’, ‘ik ben zwak’, ‘ik kan helemaal niks’ of ‘ik ben lelijk’ blijven dan door je hoofd malen. En als je niet uitkijkt, wordt het vanzelf een selffulfilling prophecy. Het mooie nieuws is dat je die negatieve meningen over jezelf kan ombuigen naar allerlei positieve gedachtes. Benoem de dingen die je leuk vindt aan jezelf en herhaal die zodra je een loser-gedachte voelt opkomen.

  • Mindfulness is here to stay

Het leek even een hype te zijn: mindfulness. Maar inmiddels is duidelijk dat het wetenschappelijke bewijs voor de aandacht-training maar door blijft stromen: vanuit Harvard, Oxford, of vanuit allerlei Nederlands wetenschappelijk onderzoek. Het is nu eenmaal een uiterst effectieve training. Bij mindfulness leer je in het moment te zijn, je leert om jezelf en anderen niet voortdurend te veroordelen en je oefent in het accepteren van allerlei situaties. De voordelen die dit met zich meebrengt zijn legio: het maakt je bijvoorbeeld gezonder, gelukkiger, minder gestrest, geconcentreerder en creatiever.

2 gedachten over “11 tips tegen Stress

  1. Pingback: Burn out test: steven jij op een burn-out af?Be Blissed – leven vanuit je hart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

een + twee =