Stilstaan bij de wijsheid van jouw lichaam

luisteren naar wijsheid van je lichaam

In de ochtend neem ik altijd even de tijd om naar binnen te keren. Wat speelt daar, wat voel ik, wat denk ik? Hoe is het met mijn lichaam?

De laatste dagen voel ik mijn hoofd wat bonzen, trekken. Een lichte hoofdpijn.

Vanochtend weer.

Raar, want ineens wist ik niet meer of dat de rest van de dag ook speelt.

Zit die hoofdpijn er dan ook? Zonder dat ik hem voel? Blijft mijn hoofd dan ook aan me trekken, zonder dat ik me daarvan bewust ben?

Het deed me beseffen hoe weinig tijd ik neem om echt naar binnen te keren gedurende de dag, al is het maar een minuutje per keer.

Zoveel tijd hoeft het niet te kosten.

Maar het is nu eenmaal makkelijker om mezelf met andere zaken bezig te houden.

Werken, gesprekken voeren, nadenken, eten, koken, Netflixen, tijdschriften en boeken lezen. De ene activiteit loopt naadloos over in de andere.

Terwijl die tijd nemen om naar binnen te keren heilig is. Die hebben we zo hard nodig in deze tijd. Niet alleen gedurende een wekelijkse yoga-les. Maar iedere dag even die connectie maken met onszelf.

En tegelijkertijd is het lastig om te doen.

Het is confronterend.

Pijn en emoties blijven aan ons trekken, totdat het niet meer te negeren is. En nog steeds proberen we er dan langs te razen.

‘O, ik heb pijn, vervelend.’ We hebben er een oordeel over en willen vervolgens direct ons ‘normale leventje’ weer oppakken.

Maar je lichaam is wijs. Heel wijs. Je lichaam probeert jou vanalles te vertellen.

En als jij de tijd en ruimte neemt om te voelen, om daar aandacht aan te besteden, dan brengt het je veel rijkdom.

Je hand even liefdevol op je hoofd leggen bijvoorbeeld, als daar pijn zit. Er naartoe ademen.

Als een moeder die een huilend kind troost.

De dialoog aangaan.

‘Kom maar hier, wat heb je nodig? Wat kan ik voor je doen?’

Kan jij op die manier zorgen voor je eigen lichaam? Liefde schenken aan jouw lichaam?

Het is een vorm van luxe.

Jezelf zoveel tijd en aandacht geven.

Ademruimte geven.

Aan jezelf. Aan jouw lichaam.

Zodat jouw lichaam niet door blijft huilen als een baby die geen aandacht krijgt.

8 gedachten over “Stilstaan bij de wijsheid van jouw lichaam

  1. dat gevoel ken ik ook , maar sta er ook veel te weinig bij stil , ik ga hier op letten en het proberen om hier meer bij stil te staan , inplaats van mezelf voorbij te lopen , dank u we Lieke xxx

    • Je kunt met je handen helaas niet overal bij nee 🙂 Er zijn wel altijd andere mogelijkheden te bedenken om jezelf liefde en aandacht te geven. Je zou een kersenpitkussen kunnen verwarmen en daar heel zachtjes tegenaan gaan zitten bijvoorbeeld. Zo krijgt het gebied toch warmte. Ademen naar de pijn toe. Of je kunt ook iemand anders vragen, om zijn/haar handen erop te leggen. (Wellicht zelfs iemand die ervaring met reiki o.i.d. heeft). Dit kan jou zelf ook helpen om even stil te staan en ademruimte te nemen. Liefs Lieke

  2. Ja dit bericht komt op het juiste moment , ik had hoofdpijn en voelde pijn, nam er niet echt tijd voor Nu heb ik voor de tweede keer griep achter elkaar, weet nu weer wat ik moet doen om lief te zijn voor mezelf en niet negeren , en het accepteren.

    • Ja, interessant he, hoe we dit toch vaak niet doen. Hoewel het uiteindelijk oplucht. Er zit toch een drempel. Angst voor wat je tegen kunt komen… En vaak lijkt het ‘veiliger’ om niet stil te staan bij wat je voelt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

vier + 5 =