De vier aspecten van ware liefde

thich nhat Hanh, boeddhisme, aspecten ware liefde

Ik heb op het yoga-festival op Terschelling allerlei mooie, inspirerende workshops gevolgd. Van taoïsme en dru yoga tot mantrazingen en een Himalyaanse ademhalingstechniek. Ook de populaire Amerikaanse yogaleraar David Lurey gaf een aantal prachtige workshops. Zo leerde hij ons bijvoorbeeld de vier aspecten van ware liefde. 

***

Een yogaleraar met groupies om zich heen. Ja, dat bestaat. En dames, als je David Lurey in levende lijve ziet, dan zul je begrijpen waarom. Deze man heeft charisma en zo’n nonchalante surfboy-look om zich heen hangen, waardoor je zelf ook per direct in zo’n relaxte staat verkeert. Daarnaast kan hij ook nog eens gitaar spelen, heerlijk zingen, duidelijk en helder les geven en tussendoor doet hij even wat acrobatische yoga-tricks. Afijn. Tot zover mijn lofzang.

Zijn charmante looks leveren trouwens komische situaties op. Als hij zijn vest uittrekt in de yogatent, is er al snel een vrouw die roept om meer. ‘This looks like the Chippendales!’ roept ze verheugd uit. En als hij rustig zijn gitaar stemt en alle dames hem verrukt aanstaren, roept David ietwat benauwd uit: ‘Stop looking at me!’ Leren over de vier elementen van ware liefde, uit de mond van deze man, was dus dubbel zo leuk ;).

De vier elementen zijn beschreven door boeddhist en spiritueel leider Thich Nhat Hanh, Met allerlei oefeningen liet David Lurey ons deze vier elementen direct ervaren. Want je kunt wel eindeloos theorieën uitdelen met elkaar, maar uiteindelijk gaat het er toch om dat je alles zo goed mogelijk in de praktijk weet te brengen, toch? Dat je écht ervaart wat ware liefde is. Komen ze:

1. Maitri  – loving-kindness

Soms kan het je intentie zijn om van iemand te houden, maar eigenlijk lijdt de ander dan alleen maar onder jouw liefde. Je benauwt je partner bijvoorbeeld met je liefde. Of je laat je partner niet meer zijn eigen dromen achternagaan omdat je hem/haar niet kwijt wilt. Uiteindelijk is dat geen ware liefde.

Maitri betekent dus niet alleen het verlangen om iemand gelukkig te maken, maar ook dat je in staat bent om vreugde en geluk te geven aan de persoon waarvan je houdt.

Training is hiervoor wel nodig. Je moet goed kunnen zien en begrijpen wat de ander nodig heeft. Als je de ander niet begrijpt, kun je de ander ook moeilijker liefde schenken. Begrip is de essentie van liefde, zegt Thich Nhat Hanh.

Wat heb je nodig om de ander te begrijpen? Tijd en aandacht. Kijk goed naar de ander en schenk jouw onverdeelde aandacht.

Om dit direct in praktijk te brengen liet David ons door elkaar rondlopen, terwijl we naar de grond moesten blijven kijken. Iedere keer als hij op zijn gong sloeg, moesten we opkijken en de persoon die dan voor ons stond, recht in de ogen kijken.

Deze oefening heb ik al vaker gedaan in verschillende workshops en iedere keer blijft het weer spannend. Er schiet vanalles door je heen, je voelt je soms kwetsbaar, of je hebt in het begin allerlei oordelen over de ander. Toch merk je al heel snel iets anders gebeuren. Je gaat dieper kijken naar de ander. Echt kijken. Naar zijn of haar ziel. Je voelt compassie, mededogen, het besef dat ieder zijn eigen lijden met zich meedraagt en dat iedereen op zoek is naar geluk.

In elkaars ogen kijken. We deden dit vier keer achter elkaar met verschillende personen. Na afloop vertelde David ons hoelang we in elkaars ogen hadden staan kijken – niemand had enig idee. Bij de eerste persoon was dit nog 15 seconden, daarna 30 sec, daarna 45 sec en de laatste persoon hadden we zelfs een hele minuut aan staan staren. Iedereen was vol verbazing! Een hele minuut? Het leek zo snel voorbij te gaan, het voelde totaal niet ongemakkelijk meer. Wonderlijk.

2. Karuna – compassie

Dit is niet alleen het verlangen om de pijn van de ander te verminderen, maar ook de mogelijkheid om dit daadwerkelijk te doen.  Ook hiervoor is het weer nodig om goed te observeren wat de ander nodig heeft, waar hij of zij onder lijdt. Alleen zo kun je jouw partner helpen om dit te veranderen. Deze compassie kun je oefenen door verschillende meditaties.

Zo bestaat er bijvoorbeeld een metta-meditatie, een van de belangrijkste meditatietechnieken uit het Boeddhisme. Metta betekent liefdevolle vriendelijkheid.

In deze meditatie zend je eerst liefde uit naar jezelf. Vervolgens naar jouw vrienden en familie. Daarna zend je liefde naar de cirkel daaromheen (denk aan de postbode, de groenteman, Facebook-vrienden) en vervolgens naar de hele mensheid. Ik vind het heel fijn om deze meditatie te doen, omdat je ervaart dat jouw gevoel van liefde erdoor vergroot. Je voelt echt dat je meer open gaat staan.

3. Mudita – vreugde

Het derde element van ware liefde is mudita, oftewel vreugde. Als er geen vreugde is in liefde, dan is het geen ware liefde. Lijdt jij eigenlijk alleen maar in jouw relatie? Huil je constant? Maak je de ander constant aan het huilen? Dan is het geen echte liefde. Het is zelfs het tegenovergestelde.

Om een ander vreugde te kunnen schenken, moet je die vreugde eerst in jezelf vinden. Waar word jij vrolijk van? Waar ga jij van lachen?

David had een erg grappige oefening, die gelijk vreugde opwekte bij de hele groep. In groepjes van vijf moesten we zij-aan-zij op onze handen en voeten zitten. Een persoon ging daar op de rug bovenop liggen. Vervolgens bewogen de mensen die op handen en knieën zaten zich allemaal op-en-neer, waardoor er een soort waterval-effect ontstond. Het was echt onwijs grappig om daar zo bovenop te liggen en op-en-neer gewiebeld te worden – ik schoot vanzelf keihard in de lach! Iedereen kwam aan de beurt en het bleek ook heel leuk om zelf die waterval te spelen en vreugde te schenken aan een ander.

Er bestaat natuurlijk ook lachmeditatie, of lachyoga. Lach jij veel te weinig? Dan is het misschien leuk om dat eens uit te proberen?

4. Upeksha – vrijheid

En dan het laatste aspect van ware liefde. Vrijheid. Als je echt liefhebt, dan geef je vrijheid aan de ander. Je zou op zo’n manier moeten liefhebben dat de ander zich compleet vrij voelt. Een goede vraag om aan je partner te stellen is:

“Liefste, ervaar je genoeg vrijheid in je hart en daaromheen?”

Uit angst proberen we de ander vaak te claimen. Bewust of onbewust. We zijn teleurgesteld als hij/zij liever iets anders doet, dan tijd met ons doorbrengt. Of we zijn bang dat de ander zijn dromen achterna jaagt en wij daardoor alleen achterblijven. Bij ware liefde schenk je de ander volledige vrijheid om zijn levenspad te volgen. In het volste vertrouwen dat dit de juiste weg is voor jullie allebei.

Ook deze vrijheid liet David ons ervaren in de workshop. Op een verrassende manier. “Er is één man die dit gevoel van vrijheid heel goed wist te verwoorden,” zei hij. Vol verwachting keken we hem aan… Wat ging er dit keer komen?

En plots hoorden we de klanken van George Michael loeihard door de speakers galmen. Met alle yogi’s bij elkaar in de tent, gingen we helemaal los op dit vrijheidslied.

Probeer het maar eens. Dans jezelf helemaal los, zing keihard mee, en je hebt het gevoel van vrijheid al een beetje te pakken. Geef je dit gevoel daarna ook weer door?

(Fotocredit: Susana Fernandez. Tags: spirituele liefde, spirituele relatie, boeddhisme en liefde, spirituele ontwikkeling).

Een gedachte over “De vier aspecten van ware liefde

  1. Voor mijn gevoel leef ik mijn hele leven al vanuit mijn hart, soms verlies je door druk van je omgeving het contact met je hart. Laat je niet ondersneeuwen door de complexiteit van het leven maar geniet van de kleine dingen om je heen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

1 × 1 =