Mindfulness voor beginners

Zen in 5 minuten

3 minuten meditatie bodyscan hart volgen,‘Lieke! Weet jij nog een goed mindfulness boek voor mij?,’ sms’te een vriendin laatst die niet goed in haar vel zat. Nu is deze vriendin bepaald geen groentje op het gebied van mediteren. Dus gaf ik haar een flauw advies, dat voor veel mensen opgaat.

Gewoon gaan doen, in plaats van erover te blijven lezen. Al ga je maar 1, 5, of 10 minuten per dag zitten om te mediteren. Dat is al voldoende.

Toch hebben veel mensen de neiging om erover te blijven dromen of lezen. Met de gedachte: Nog 1 boek en dan begin ik écht. Niks mis mee natuurlijk, om te blijven lezen. Daar ben ik zelf ook dol op. Maar als je tussendoor nooit daadwerkelijk gaat zitten om het te ervaren, dan kun je lezen tot je een ons weegt – echt Zen zul je er niet van worden.

Misschien blijven we lezen en erover dromen, omdat we onze doelen te hoog stellen. “Als ik ga mediteren, wil ik het wel een uur per dag doen,” hoor ik mensen zeggen. Of twee uur zelfs. Maar zo’n torenhoog doel is natuurlijk een garantie om direct in de stress te schieten en zo verlamd te raken dat je er helemaal niet meer aan begint.

Het schijnt trouwens typisch iets van het Westen te zijn, om een standaard tijd te hanteren. Zoals de Tibetaanse meester Sogyal Rinpoche schrijft in zijn Tibetaanse boek van leven en sterven: “In de geschriften staat nergens dat men twintig minuten per keer moet mediteren. Ik denk dat dat in het Westen is verzonnen en noem het dan ook ‘de Westerse Standaard-Meditatie Tijd’. Vijf minuten wakkere zitmeditatie is veel waardevoller dan twintig minuten suffen!”

Hoewel ik zelf heel enthousiast ben over alle uit de grond schietende mindfulness cursussen, is dat misschien wel een minpuntje. Ik kreeg daar het gevoel dat ik echt 3 kwartier per dag bewust moest gaan zitten mediteren. Dat het anders geen nut zou hebben. En op die manier dreig je makkelijk af te haken, zodra je geen uur per dag  vrij kunt (of wilt) maken.

Jammer. Want eigenlijk zijn het juist alle babystapjes per dag die je neemt, die uiteindelijk groot resultaat boeken. Dus hou je niet star vast aan een uur per dag mediteren, als je het op die manier niet op kunt brengen. Begin eens bij 5 minuten (of 1 minuut!). En als je het prettig vindt, kun je het altijd uitbouwen.

Uiteindelijk gaat het niet eens om dat ene uur op dat kussen. Maar om alle tijd daartussen waarin je steeds meer bewust in het moment bent. Of zoals een bekend Zen-gezegde het formuleert: “Wanneer ik eet, eet ik. Wanneer ik slaap, slaap ik.”

En de vriendin? Enkele dagen later kreeg ik een sms terug: “Heb je tip in de praktijk gebracht. Inderdaad niet makkelijk maar het werkt wel. Nu proberen vol te houden!”

Oefening: mediteren in 5 minuten

Geen idee hoe je 5 minuten per dag kunt mediteren? Je ademhalingen tellen is een hele krachtige oefening. Het lijkt o zo simpel. Maar al snel zul je merken dat het heel lastig is om bewust bij je adem te blijven. Meestal schiet je geest alle kanten uit. Veroordeel dit niet. Maar richt je constant weer bewust op je ademhalingen.

Je kunt gewoon op een stoel blijven zitten, voeten plat op de grond. En ga maar tellen.  Iedere keer dat je gedachten wegschieten, begin je weer opnieuw met tellen. Je kunt bijvoorbeeld het alarm op je telefoon op 5 minuten zetten.

Ps. Het wegschieten van gedachten is volkomen normaal. Ook als dit na iedere 4 seconden gebeurt. Dus ga niet denken dat jij het niet kunt!

Één reactie op “Mindfulness voor beginners

  1. heel goed, ben het ook steeds van plan maar schuif het weg – watervrees.
    hoorde laatst de leuke opmerking: “je kunt nog zo vaak rond het zwembad lopen, maar als je er niet een keer inspringt, zul je nooit leren zwemmen”– groetjes Anneke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.