Mindful leven. Waarom zou je?!

mindfulness oefeningen tips

Tal van wetenschappelijke onderzoeken hebben inmiddels bewezen hoe groot de positieve effecten van mindfulness-oefeningen zijn. Toch kan het heel lastig zijn om ze vol te houden. Soms lijkt het toch een beetje zinloos allemaal. Je hebt bijvoorbeeld meer zin om op de automatische piloot te leven. Mindful leven kan dan ineens heel vermoeiend overkomen. Waarom zou jij je zo focussen op je lichaam en gedachtes?! Waar is dat mindful leven allemaal goed voor!? 

Minder stress & meer genieten

Enkele jaren geleden deed ik de achtweekse mindfulness-training, gebaseerd op de methode van Jon Kabat-Zinn. Ik wilde minder stress en meer genieten. In het begin snapte ik niet helemaal wat het nut van al deze oefeningen was. Ik was soms zo moe dat ik constant in slaap viel tijdens de bodyscan (oeps…). Wat vond ik het lastig om zo lang mijn aandacht bij mijn lichaam of geest te houden! En nog steeds trouwens…

Toch hield ik vol. Ook na de cursus. Want ergens bespeurde ik wel dat dit de juiste weg was voor mij. Ik probeerde dagelijks te mediteren. Niet meer altijd een uur, soms gewoon een kwartiertje. En ik probeerde overdag zoveel mogelijk ‘wakker’ te blijven. Met mijn volle aandacht bij de dagelijkse gebeurtenissen blijven.

Maar poeh, het blijft lastig met die geest die alsmaar afdwaalt. Terug het verleden in bijvoorbeeld, of op weg naar de toekomst. Of er zijn allerlei oordelen, overtuigingen, of angsten die dit werkelijke ogenblik verbloemen.

Toch wierp het mindful leven uiteindelijk ruimschoots zijn vruchten af.

Ik kan met alle eerlijkheid zeggen dat ik gelukkiger ben geworden, gezonder, creatiever en minder gestrest. Ik ging betere keuzes maken, ging meer van mezelf houden en kon daardoor ook meer van anderen houden.

Kortom: het brengt mij erg veel geluk om zo bewust in het leven te staan.

De voordelen van mindfulness

En ik ben zeker niet de enige. Laten we eens op een rijtje zetten wat onderzoek al allemaal heeft aangetoond. Wat zijn al die positieve effecten van mindful leven precies? Dit lijstje komt uit het boek ‘Mindfulness voor vrouwen’ van Sue Patton Thoele:

* Door mindfulness leef jij je leven bewuster en daardoor kun je er vollediger van genieten; 

* Het kalmeert de geest, het geeft rust en het opent je hart;

* Mindfulness haalt het beste in jou naar boven;

* Het brengt jouw lichaam tot ontspanning;

* Door mindfulness kun jij jouw brein ‘omscholen’. In plaats van de focus te leggen op alle negatieve ervaringen in je leven, kun je de focus gaan leggen op de positieve gebeurtenissen;

* Mindfulness leidt tot een grotere waardering en dankbaarheid;

* Mindfulness helpt je om van ongezonde gewoontes af te komen;

* Het brengt evenwicht en harmonie in je leven;

* Mindfulness leidt tot meer humor;

* Mindfulness helpt je om intenser en vrijelijker van jezelf en anderen te houden.

Kortom: meer rust, meer energie, meer balans, meer genot. En minder stress. En de touwtjes daarvoor liggen helemaal in jouw eigen handen.  Lees ook in dit artikel wat de wonderbaarlijke resultaten zijn van slechts 1 week mediteren. 

Een mindful leven is niet zo heel gemakkelijk vol te houden. Eigenlijk heb je constant reminders nodig. Het blijft een kwestie van trainen. Daarom begin ik vanaf 2014 met iets nieuws: de Mindful Mondays.

Mindfulness oefeningen: iedere maandag

Iedere maandagochtend zal ik een kleine tip of oefening geven om je week bewust te starten. Een idee waar ik al heel lang mee rondloop! En het begin van het nieuwe jaar lijkt me een perfecte start. Ik doe natuurlijk ook wekelijks mee met de oefeningen :).

Door iedere dag bewuste momenten in te bouwen, ga je uiteindelijk steeds bewuster je leven leiden. Je aandacht voor je zintuigen, lichaam, gedachtes, gevoelens, emoties, oordelen en overtuigingen worden verscherpt. En als het je steeds meer lukt om in het nu te leven, zul je merken dat je levensgenot, het plezier, jouw geluk, je bliss, ook zullen toenemen.

Als voorproefje op de Mindful Mondays gooi ik een filmpje van mezelf in de herhaling. Namelijk de drie minuten bodyscan. Deze is heel geschikt als mindfulness oefening. Heb je de komende drie minuten vrij? Doe ‘m dan gelijk (weer) even mee:

Ga rustig zitten, sluit je ogen en neem even drie minuten jouw eigen Zen-moment. Dan kun je er daarna weer dubbel en dwars tegenaan. Doe je mee? (En houd de site in de gaten voor nog veel meer!)

(Fotocredit, via Photopin) 

3 gedachten over “Mindful leven. Waarom zou je?!

  1. Hoi, stuur je ook notificaties per email op maandagochtend? Ik ben bang dat ik je nieuwste artikel mis… Dank voor deze site en jouw openhartigheid. Ik ben vanmorgen begonnen met (intuitief) schrijven… na het ontbijt weliswaar. Ik wil mijn creativiteit weer ontdekken, ben een half jaar geleden wakker geschud door een burn out. Ga zo door!

    • Hoi Inge,
      Wat goed dat je bent begonnen met schrijven! Ja, herkenbaar zo’n wake up call na je burn-out :).
      In de rechter zijbalk op mijn pagina staat onder mijn bio: ‘Volgen per mail?’. Daar kun je jouw mailadres invullen en dan klikken op aanmelden. Dan moet je nog even in je mail op de bevestiging klikken. En daarna krijg je iedere maandag en donderdag mijn blogs zo in je inbox!
      Liefs,
      Ps. Zie je geen mail in je inbox? check dan even de spamfolder. Leuk dat je me wilt volgen!

  2. Pingback: Tip: gratis meditatie oefeningen onlineBe Blissed – leven vanuit je hart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

een × 2 =