Tips tegen stress: resultaat binnen één week

ips leven vanuit je hart, mindful leven, gelukkig, bewust, spiritualiteit, psychologie, persoonlijke ontwikkelingIk heb de documentaire ‘Free the mind’ al in mijn lijst met inspiratiefilms gezet, maar ik wil er graag nog even apart aandacht aan besteden in een blog. Juist omdat de uitkomsten zo inspirerend zijn! In de film onderzoekt hersenonderzoeker professor Davidson (Time plaatste hem op de lijst van de 100 meest invloedrijke personen ter wereld) de effecten van meditatie op oorlogsveteranen en kinderen met ADHD. En wat denk je? Binnen een luttele week zijn de mensen rustiger, ze hoeven geen slaappillen meer te slikken en hebben minder last van hun post-traumatische stress-stoornis. Na slechts een week mediteren! Dit zijn mensen met extreem hoge stresslevels, dus kun je nagaan welk groots effect meditatie op ieders leven kan hebben. De voordelen zijn talrijk. 

Elke maand doen zo’n duizend Amerikaanse veteranen een zelfmoordpoging, omdat zij niet kunnen omgaan met hun verleden. Gruwelijke herinneringen worden dagelijks in hun geheugen als een film afgespeeld, alsof alles vandaag opnieuw plaatsvindt. Hun geest blijft in het verleden hangen en vaak gaat dit ook nog gepaard met een enorm schuldgevoel. Het onderzoek toont aan dat meditatie een einde kan maken aan deze hoge stressniveaus. Mensen worden gelukkiger, gaan beter slapen en piekeren minder.

De documentaire volgt bijvoorbeeld veteraan Stephen:

free the mind, effecten meditatie, voordelen, tips, gelukkig leven, mindfulness, bewust leven tips

 

En veteraan Richard:

free the mind, effecten meditatie, voordelen, tips, gelukkig leven, mindfulness, bewust leven tipsNa een week zegt een van hen: “I feel happy, like a kid again.” Een gevoel dat hij al jarenlang niet meer had ervaren.

Tips tegen stress

Heb je dus last van stress of slaap je slecht? Je raadt mijn advies vast al…

Mediteren is niet alleen goed als je te maken hebt met extreem hoge stressniveau’s. Sowieso helpt het om je lichamelijk sterker te maken, je leert je emoties beter beheersen, je concentratievermogen gaat vooruit,  je krijgt meer controle over je gedachten en je raakt verbonden met je innerlijke wijsheid en intuïtie. En dit zijn slechts enkele van de vele voordelen.

Met slecht slapen heb ik zelf weinig ervaring (eerder van overmatig veel slapen). Maar als ik me onrustig of geïrriteerd voel, weet ik dat ik gewoon even moet gaan zitten op mijn meditatiekussen. Het maakt mij zoveel kalmer, rustiger en gelukkiger!

De veteranen gingen er in ieder geval vol voor. Iedere dag deden ze drie uur lang ademhalingsoefeningen. Zo lang hoef je het thuis natuurlijk niet te doen. Ook een kwartier per dag geeft al goede effecten. Maar een flinke portie enthousiasme en discipline kan zeker geen kwaad ;).

Ik vind het zelf in ieder geval altijd heel fijn om dit soort goede wetenschappelijke resultaten terug te zien. Ook al ervaar ik zelf de wonderbaarlijke resultaten van meditatie, kan het soms lastig zijn om dagelijks de meditatie-discipline erin te houden. Totdat ik dit soort onderzoeken tegenkom. Het zijn fijne reminders: “Oja, daar doe ik het allemaal voor!”

Gelijk maar even proberen?

  • Waar je nu ook bent: observeer eens waar je adem is. Adem je vanuit je buik? Of zit je adem veel hoger?
  • Ga met je volledige aandacht naar de ademhaling. Je hoeft er niks aan te veranderen, kijk gewoon wat er gebeurt in je lichaam. Beweegt je buik bij de inademing? Of zet je ribbenkast uit? En wat gebeurt er bij de uitademing?
  • Blijf nu 5 ademhalingen met je volle aandacht bij je adem. Observeer nauwkeurig wat er gebeurt in je lichaam… 5 ademhalingen lang.

That’s it! Je hebt er nu een mini-meditatie opzitten.

Wil je de oefening uitbreiden? Probeer eens te kijken hoeveel ademhalingen je met volledige aandacht bij je adem kunt blijven, zonder dat je gedachtes afdwalen. 

Veroordeel jezelf niet als je gedachtes afdwalen, want dit is juist heel menselijk. Iedere keer dat je weer bewust bent van het feit dat je gedachtes zijn afgedwaald, ben je weer helemaal in het hier en nu (en dus heel goed bezig ;)).

Veel meditatie-plezier! 

Veel liefs,

Lieke

3 gedachten over “Tips tegen stress: resultaat binnen één week

  1. Pingback: Mindful leven. Waarom zou je?! | Be Blissed - leven vanuit je hartBe Blissed – leven vanuit je hart

    • Ja, is het zeker! Ze volgen ook kindjes met ADHD die leren met hun emoties omgaan. Ook erg mooi om te zien :).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

19 + 18 =