5 leuke oefeningen om te aarden

tips meditates warden gronden landenWe denken, peinzen, piekeren en plannen wat af in ons leven. Zo gaat de meeste energie in ons hoofd zitten. En dat terwijl het juist heel belangrijk is om dagelijks goed geaard te blijven. Zo kun je namelijk makkelijker afstand nemen van je gedachten en emoties. Door geaard te zijn, voel je je ook meer ontspannen en stabieler. Goed voor de dagelijkse balans dus! 5 leuke tips om weer te landen op aarde.

1. Haal je eten uit de natuur

We zijn soms zo gewend om snel de supermarkt door te lopen, vanalles in ons mandje te leggen en het zo vlug mogelijk in ons lichaam te stoppen… dat we dreigen te vergeten waar het allemaal vandaan komt. Puur eten komt rechtstreeks uit de aarde. Het is ons gegeven door het universum. Daar groeit het allemaal in overvloed. Bessen aan de struiken, appels aan bomen, aardappelen in de grond. De natuur zorgt ervoor dat wij al deze superlekkere  producten tot ons mogen nemen. Eigenlijk best zonde dat we zo vaak onbewust eten… Als jij puur, gezond eten tot je neemt en daar ook bewust bij stilstaat, zul je zien dat je weer helemaal gaat aarden.

Wat te doen? Misschien verbouw je jouw eigen groenten wel al in een moestuin (respect!). Zoniet: Rechtstreeks bij de boer kopen geeft helemaal een puur-natuur-gevoel! Op deze site kun je zien waar er een biologische boerderijwinkel bij jou in de buurt  zit. Dus pak de fiets en verwen jezelf met puur en gezond eten.

Zeker als jij het nog lastig kan vinden om goed voor je lichaam te zorgen (suiker, koffie, chips, drank, E-nummers…?), dan snakt je lichaam naar puur eten dat rechtstreeks uit de natuur komt. En  een bezoekje aan de boer brengen is een leuk uitje voor het weekend, toch? Google even wat voor recepten, of experimenteer zelf wat. Een bezoekje aan de natuurwinkel, of biologische groenten uit de supermarkt zijn natuurlijk ook een prima alternatief.

2. Tafelen met Tuinkers

Hoe kun je nu beter aarden, dan door zelf een beetje te wroeten in… de aarde?! Ik ben zelf helaas niet gezegend met groene vingers (misschien kan dat nog komen…?), maar er is 1 ding dat heel erg simpel en leuk is om zelf te doen.

Je hebt er geen tuin voor nodig, het kan gewoon binnen en het hele jaar door. En dat is: tuinkers kweken. Op de bloemenmarkt heb ik ooit een zakje met zaadjes gekocht – daar doe je best lang mee. Binnen twee dagen zie je al resultaat (hoera!) en na een week kun je ze al eten. Tuinkers heeft een sterke, mosterdachtige smaak en doet ’t goed door salades, op je brood, of door sauzen. De blaadjes en stengeltjes van deze kiemgroente kunnen gewoon rauw gegeten worden. Maar ik kwam net ook een recept tegen voor tuinkerssoep! Daar ben ik ook wel benieuwd naar…

Op internet staan allerlei beschrijvingen hoe je tuinkers kunt kweken in glazen schalen, met gaas en watten e.d. Google maar eens op ‘tuinkers kweken’. Ik vind dit allemaal iets te lastig (en watten vind ik gewoon een vies idee op een of andere manier). Ik vul een pot met aarde, leg daar wat zaadjes in, dun laagje aarde erop, een beetje nat houden en that’s it!

Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld. Alles wat te maken heeft met aarde kun je goed gebruiken. Zorg voor de bloemen op je vensterbank of op het balkon, ga iemand helpen in de tuin (mij bijvoorbeeld! haha), of kweek zelf wat bieslook of rucola.

3. Tv uit, radio uit en… proeven maar!

Als je dan die pure maaltijd op je bordje hebt liggen, met wat takjes zelfgekweekte tuinkers, is het natuurlijk helemaal fijn om daar bewust bij stil te staan en van te kunnen genieten. Mindful eten kan best lastig zijn, is mijn ervaring. De eerste hap lukt nog wel (als ik er aan denk), maar daarna dwaalt mijn geest toch weer snel af. Zonde, want de voordelen van mindful eten zijn talrijk, blijkt uit onderzoeken. Je eten smaakt er beter door en je merkt veel sneller wanneer je vol zit, dus je gaat er als vanzelf ook minder door eten. Bovendien maakt het mij ook gelukkig als ik een dankbaar gevoel voor mijn voedsel heb.

Hoe eet je mindful?

* Schakel alle afleidingen zoals tv en radio even uit. Neem een korte pauze voordat je iets gaat eten. Adem een keer diep in en uit en spreek met jezelf af dat je bewust gaat genieten van deze maaltijd.

* Kijk eens bewust naar je eten. Wat ligt er op je bord? (of wat heb je in je hand?) Welke weg heeft jouw eten afgelegd om hier te verschijnen? Dit eten heeft geleefd, gegroeid en gebloeid, om nu jou in leven te houden. Geniet van die levenscyclus.

* Kauw je eten bewust, proef de structuur, de verschillende smaken, eet rustig en ga niet mee in allerlei gedachtestromen. Leg de focus steeds weer terug op wat je nu aan het doen bent. Eten, kauwen, jezelf voeden. Kortom: blijf er met zoveel mogelijk aandacht bij.

4. Dans je vrij

Van eten, schakelen we even door op beweging. Want alles wat met bewegen te maken heeft, zorgt ervoor dat jij beter gaat aarden. Je kunt gaan wandelen, rennen, fietsen, zwemmen… Maar voor vandaag heb ik een andere tip:

Het maakt niet uit waar je het doet, het maakt niet uit hoe je het doet, het maakt niet uit wanneer je het doet… Al doe je het ’s ochtends vroeg bij het opstaan, naakt in de badkamer. Of ’s avonds laat, in de woonkamer, terwijl je wat kaarsen hebt aangestoken en het licht hebt gedimd, maar doe het: DANS!

Dans het hele leven, dans je zorgen weg, dans vol door je emoties heen, maak je lichaam los. Door te dansen maak je verbinding met je lichaam, maar ook met je ziel die vrij wilt kunnen bewegen. Sluit je ogen, zodat je jouw lijf nog meer kunt voelen. Ga met de bewegingen mee die jouw lichaam wilt maken, láát je dansen, wordt de dans. Voel de lucht rondom je lichaam, het vuur dat binnenin jou wordt wakker geschud. Kortom: dans, leef, geniet!

5. He, wat voel ik daar allemaal onder m’n voeten?!

De makkelijkste plek om te aarden is natuurlijk in de natuur. Aarden is nu eenmaal lastig als je op de achtergrond de tv of de radio hebt aanstaan. Zoek dus een tuin, park, bos of ander natuurgebied op. Ga ergens rustig zitten, of maak er een loopmeditatie van. Helemaal mooi is het als je jouw schoenen uit kunt doen en op blote voeten gaat lopen. Op deze manier zak je helemaal goed terug je lichaam in. (ik schreef al eens een blog over het blote-voeten-pad: ook leuk om te doen!)

Als je dan zo rustig loopt of zit, leg de focus steeds op een ander zintuig en sta daar even rustig bij stil. Wat hoor je? Kwetterende, fluitende vogels? Het geruis van de wind? Wat voel je? Je kleding die zachtjes rust rondom je lichaam? Wat ruik je? Gras, bomen, bloemen? Wat zie je? Hoe zien de wolken eruit vandaag? Welke kleur heeft de hemel? Misschien proef je zelfs wel wat?

Je hebt nu contact gemaakt met de aarde, met je lichaam en met het vuur in je lichaam.  Probeer om dagelijks even een momentje te nemen om goed te aarden. Dit zorgt ervoor dat je minder stress zult ervaren en meer ontspannen kunt blijven. Meditaties helpen natuurlijk ook erg goed om te aarden. En dat hoeft helemaal niet lang te duren. Volgende week zal ik een 3-minuten-bodyscan plaatsen, die ik heb ingesproken: ook perfect om te aarden, dus houd de site in de gaten 🙂 (UPDATE: Check de 3-minuten-bodyscan hier)

Liefs Lieke,

2 gedachten over “5 leuke oefeningen om te aarden

  1. Pingback: Yoga Oefeningen Om Te Aarden Ontdek Ze Nu Voor Minder Stress

  2. Als men tot de kern van zichzelf kan komen, en de stress kan bekijken aanvoelen van waar het komt kan je door je goed te aarde de stress laten wegglijden uit je lichaam.
    Bedankt voor deze tekst te delen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

acht + 11 =