Je dromen onthouden: zo doe je dat

dromen onthouden tips leven vanuit je hart, mindful leven, gelukkig, bewust, spiritualiteit, psychologie, persoonlijke ontwikkelingWil je meer inzicht krijgen in jezelf? Weten wat er zich allemaal in je onderbewustzijn afspeelt? Wil je antwoord krijgen op bepaalde problemen in je leven? Dan is het werken met je dromen ideaal. In jouw dromen zitten allerlei mooie boodschappen verborgen! Maar daarvoor moet je ze wel eerst kunnen onthouden. 

Het onthouden van je dromen kan soms lastig zijn. Als de wekker ’s ochtends gaat, word je soms zo bruut uit je slaap wakker dat de droom direct vervliegt. Of misschien zit je hoofd gelijk vol met van alles wat je nog moet doen die dag? Ook dan verdwijnen je dromen al snel naar de achtergrond. Voor het onthouden van je dromen heb je een paar dingen nodig: de juiste intentie, rust en een schrijfblok en pen.

1. Ik wil, ik wil, ik wil…

Het eerste wat belangrijk is, is je intentie. Als jij je dromen wilt onthouden, moet je daar ’s avonds even bewust aan denken voor het slapengaan. Leg alvast pen en papier klaar naast je bed en zeg tegen jezelf dat je jouw dromen gaat onthouden zodra je wakker wordt. Je kunt het ook enkele keren opschrijven in je schrift. Iets als: “Ik herinner mijn dromen zodra ik wakker word.” Mediteren voor het slapengaan zorgt ervoor dat je ontspannen gaat slapen en rustig wakker wordt. Dit kan zeker helpen om jouw dromen te onthouden. Daarna kun je lekker gaan slapen…

2. Een rustig begin van de dag

Als jij wakker wordt met een keiharde wekker en vervolgens direct je bed uit moet sprinten om naar je werk te haasten, dan is het lastiger om je dromen te onthouden. Het handigste is als de overgang van nacht naar ochtend een stuk smoother verloopt. Bijvoorbeeld doordat je op tijd bent gaan slapen. Ook het weekend is ideaal, als je geen wekker hoeft te zetten. Als je eenmaal in de flow van dromen onthouden zit, dan zul je ook doordeweeks steeds meer flarden van dromen gaan ontwaren.

3. Verroer je niet & herinner

Zodra je wakker wordt, is het ’t beste om niet te veel te bewegen. Blijf zo rustig mogelijk in dezelfde houding liggen en sluit je ogen. Probeer dan zoveel mogelijk terug te halen van je dromen. De eerste keer zal dit nog lastig zijn, en op sommige dagen gaat het beter dan op andere dagen. Maar hoe meer je jezelf hierin traint, hoe beter je erin gaat worden!

Wat weet je nog van je droom? Was je alleen? Kwamen er andere mensen in voor? En zoja: wat deden jullie? Welk gevoel had je in je droom? Wat gebeurde er? Probeer je zoveel mogelijk te herinneren. Ook allerlei details kunnen belangrijk zijn: cijfers, kleuren, dieren.

4. Schrijf maar op!

Pak rustig je pen en schrijfblok en schrijf alles op wat je nog weet. Ook al denk je dat het futiele details zijn – juist op deze manier train je jezelf erin om zoveel mogelijk te onthouden. Soms kun je ook direct beginnen met schrijven zodra je wakker wordt. Het kan zijn dat juist door het schrijven meer flarden uit je dromen naar boven zullen komen – onderzoek even wat het beste werkt voor jou. Eerst rustig blijven liggen, of direct je schrijfblok pakken?

5. Praat, schrijf & herhaal

Geef ook overdag aandacht aan je droomleven. Praat erover, schrijf erover en herhaal je intentie enkele malen: “ik wil mijn dromen kunnen onthouden.”

En natuurlijk vooral: geef niet op! Uiteindelijk kan iedereen zijn dromen onthouden. En hoe meer je onthoud, hoe leuker het gaat worden. Daarna kun je ze namelijk gaan analyseren en krijg je veel inzichten over jezelf.

Volgende week: tips voor het verklaren van jouw dromen.

Maar voor nu: sweet dreams :).

Een gedachte over “Je dromen onthouden: zo doe je dat

  1. Pingback: Wat is de betekenis van jouw dromen? | Be Blissed – leven vanuit je hart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

twee × vijf =