Hoera! Stress is wél goed voor je!

Floreren in plaats van instorten: zo doe je dat

mindfulness tips, gelukkig leven, bewust leven, bliss, lichter leven, stress, burn-outStress. Het lijkt soms wel of half Nederland er onder bezwijkt en de andere helft bang is om kopje onder te gaan. Wat niet iedereen weet, is dat stress ook goed en gezond kan zijn. Deze vorm wordt ook wel eustress genoemd. Eu betekent ‘goed’ in het Grieks. Deze vorm van stress geeft energie, hij motiveert, verhoogt jouw concentratie en maakt je creatiever. Uiteindelijk lever je daarmee grootse prestaties af. Hoe ontwikkel je deze eustress en hoe zorg je dat je (de foute) distress omzet in (de fijne) eustress?

Een tijd geleden heb ik last gehad van een flinke burn-out. Ik kon nauwelijks meer werken, sociale afspraken waren me snel te veel en alleen al boodschappen doen was een enorme opgave voor me. Een overduidelijke vorm van distress. Bij slechte stress heb je het gevoel de controle kwijt te zijn, je hebt nergens meer zin in en liefst wil je thuis op de bank blijven hangen. Bovendien word je kortademig, je hartslag gaat omhoog en je kunt oververmoeid raken.

Met veel vallen en opstaan kwam ik er bovenop en sindsdien voel ik me sterker dan ooit. Toch blijft de stress-balans soms nog een worsteling. Ook vriendinnen, die een burn-out hebben gehad, hoor ik daar soms over. Juist op momenten dat ze heerlijk aan het werk zijn en nog een paar uurtjes doorknallen, schuilt daar tegelijkertijd die angst: ga ik mezelf niet weer over de kop werken?

Raar is die angst niet, want de lichamelijke symptomen van eustress en distress lijken verraderlijk veel op elkaar. Bij goede stress kun je ook hartkloppingen krijgen, je gaat zweten en gaat sneller ademen. Denk aan sporters die zich voorbereiden op een belangrijke wedstrijd. Vlak van tevoren spant hun hele lichaam zich in en krijgen ze last van lichamelijke symptomen zoals gapen en zweten of ze moeten heel vaak plassen. Hetzelfde geldt voor zangers of toneelspelers.

Dat betekent niet dat deze stress automatisch slecht is. Het lichaam wordt gewoonweg voorbereid om een topprestatie te kunnen leveren. Eustress is juist noodzakelijk om scherp te blijven en zorgt ervoor dat jij blijft groeien met al je talenten en vaardigheden. Een beetje spanning is zelfs gezond voor je lichaam. Uiteindelijk kun je hiermee een groei en succes bereiken dat je nooit van jezelf had verwacht.

Vermijd je alle vormen van eustress, zal je verveeld raken en uiteindelijk zelfs een bore-out krijgen. Ik heb op mijn badkamerdeur een quote van Loesje hangen die hier goed op aansluit:

“Een beetje avontuur verhoogt je weerstand” 

Ook op het werk kun je te maken krijgen met beide vormen van deze stress. Zelfs als de omstandigheden precies hetzelfde zijn, slaat het bij de ene persoon om in goede stress en bij de andere in slechte stress.

Eustress

Je bedenkt allerlei creatieve ideeën, komt in een enorme flow terecht en je kunt alle deadlines tegelijk aan, inclusief het wegwerken van 52 nieuwe mails. Je blijft vrolijk verder werken met het volste vertrouwen dat je alles onder controle hebt. Je zult zien dat je met deze houding veel kunt presteren, omdat je goed gebruik maakt van eustress. Ook al heb je soms wat hartkloppingen omdat je zo hyper bent.

Distress

Je ziet precies dezelfde 52 mails in je inbox voorbijkomen, inclusief alle deadlines in je agenda. Je voelt een machteloos gevoel over je heen komen alsof je de controle gaat verliezen en tegelijk ben je bang voor de hartkloppingen die je ineens voelt. Dan beland je in distress.

Oftewel: twee zijdes van dezelfde (stress)medaille.

Je ziet het ook bij mensen die een baby krijgen of gaan trouwen. De een maakt er een stresserig drama van, de ander blijft heerlijk hyper vol enthousiasme.

Of jij stress ervaart, heeft dus vaak niks te maken met de uiterlijke omstandigheden. Het gaat er allemaal om hoe jij er tegenaan kijkt en hoe je ermee omgaat. Optimisme is daarom een belangrijke eigenschap om ervoor te zorgen dat eustress niet omslaat in distress. Problemen worden uitdagingen.

Daarnaast spelen nog twee andere zaken een grote rol in het verschil tussen goede en slechte stress.

Doe alles met toewijding

Het is niet zo verwonderlijk dat er steeds meer ZZP’ers komen. Mensen willen hun eigen hart volgen, omdat ze op die manier intrinsiek gemotiveerd worden. En als je dit soort werk doet waarbij je volledig toegewijd bent, zul je veel eustress ervaren.

Als je daarentegen alleen maar klakkeloos orders van je baas moet opvolgen, zonder dat je daar zelf zin in hebt, kan dit veel foute stress opleveren.

Voel je niet de juiste hoeveelheid toewijding? Denk dan eens na hoe je deze weer terug kunt krijgen. Misschien zijn er slechts enkele kleine aanpassingen nodig in je werk of privé-leven. 

Zou je een cursus willen volgen? Willen leren om voor een grote groep te spreken? Of misschien wil je een blog bijhouden voor je bedrijf, waardoor je jouw schrijfkwaliteiten kunt uitbouwen? Welke vaardigheden vind je leuk om in te zetten? En hoe ziet jouw ideale werkomgeving eruit? Misschien kun je van je huidige baan wel heel gemakkelijk jouw droombaan maken!

Controle over je leven

Eustress wordt ook aangewakkerd als je een gevoel van controle over je leven ervaart. De populariteit van Het Nieuwe Werken is hier een mooi voorbeeld van. Door zelf te mogen bepalen waar en wanneer jij werkt, ervaar je een groot gevoel van zelfcontrole.

Meer tips om controle over je leven te krijgen:

* Leer om nee te zeggen tegen klussen of afspraken waar je geen zin in hebt.

* Zorg voor een fijne, realistische weekplanning.

* Probeer om sneller tevreden te zijn met de klussen die je hebt afgehandeld, zeker als je perfectionistisch bent ingesteld.

* Denk eens na over de balans: hoeveel dingen in de week doe je omdat anderen het willen? En hoeveel dingen doe je omdat je ze zelf wilt doen?

* Heb je het gevoel dat je veel dingen moet? Probeer het woord ‘moeten’ eens te vervangen door het woord ‘willen’ en voel het verschil. Moet je naar de verjaardag van je neefje? Of wil je naar de verjaardag van je neefje?

Addertje onder het gras

Uiteindelijk is het dus de kunst om de distress die je ervaart om te zetten in eustress.

Maar kijk wel uit dat je niet overdrijft met de hoeveelheid eustress. Want ook daar schuilt een addertje onder het gras. Want: dezelfde medaille.

Er zijn mensen die verslaafd zijn aan eustress: adrenalinejunks. Dit zie je bijvoorbeeld veel bij ondernemers. Ze zijn zo enthousiast over hun werk dat ze maar door blijven denderen, tot in de late uurtjes. Gezin en vrienden worden vergeten en werk staat voorop. Want het is allemaal toch zo leuk? En de adrenalinekicks die het allemaal oplevert zijn natuurlijk heerlijk –  net alsof je de hele dag in de achtbaan zit! Andere mensen proppen hun agenda helemaal vol met sociale afspraken, uitjes, etc. Omdat ze alles zo leuk vinden om te doen.

Blijf je maar doordraven – hoe leuk jouw agenda ook is volgepland – zul je uiteindelijk ook opgebrand raken.

Of je nu in je eustress of in je distress zit: jouw lichaam en geest hebben rust nodig. Lichamelijke ontspanning en een gezonde leefstijl blijven dus belangrijk. Plan daarom regelmatig een avondje alleen thuis in en zorg voor voldoende lichaamsbeweging.

Ik wens je veel leuke stress toe!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

drie × 3 =