Gevoel versus emotie

De manier om naar je gevoel te luisteren

“Ja maar, ik volgde mijn gevoel!!,” is vaak de redenatie van mensen die net iets stoms hebben gedaan. Ook ik heb me vaak aan die zin gelaafd. Als ik in een destructieve relatie zat, hield ik mezelf voor dat ik heel goed naar mijn gevoel luisterde.  Terwijl ik eigenlijk een slaaf van mijn emoties was. Niet alles wat je voelt, is namelijk het gevoel vanuit je hart. 

Verschil tussen emoties en gevoel vanuit je hart

Er is een verschil tussen emoties en je ‘ware’ gevoel. Verdriet, kwaadheid, blijheid, maar bijvoorbeeld ook angst zijn je emoties. Deze regeren vanuit je onderbuik. Je voelt ze als het ware opborrelen om je vervolgens te overvallen. Biologisch gezien houden emoties slechts 90 seconden aan. Maar omdat we er vaak in blijven hangen, kunnen ze ons leven soms wel dagen, weken, of zelfs jaren besturen.

Jouw ware gevoel daarentegen zit in je hart en is constanter.  Liefde, openheid en vertrouwen komen bijvoorbeeld vanuit je hart.

In een interview dat ik laatst had met tantra-leraar Jan den Boer, gaf hij een goede aanwijzing hoe je weet of je bij je emotie zit. “Bij een emotie denk je vaak dat jij het absolute gelijk hebt,” zei hij. “En vaak moet het ook nu direct gebeuren. ‘Ik weet het zeker en ik wil het nu meteen!,’ schreeuwt een stemmetje in je hoofd.”

Denk maar eens aan ruzies. Je bent er 100% zeker van dat jij gelijk hebt. En je moet ook nu direct de waarheid vertellen aan de ander. Totdat je emotie is gezakt, je weer ‘bij zinnen komt’ , je er nog eens een nachtje over hebt geslapen. Ineens weet je niet meer zo zeker of je wel echt gelijk had. Je snapt het punt van de ander iets beter. En waarom had je al die dingen zo lomp gezegd? En zo kun je ook in een slechte relatie blijven hangen. Je luistert dan bijvoorbeeld teveel naar je emotie angst, of naar je sexuele verlangens.

Twijfel je of je in een emotie zit, of in de boodschap van je hart? Dan kan het werken om iedere dag even een paar minuten rustig te zitten en goed je lichamelijke reacties te observeren. Zo zul je steeds beter worden in het onderscheiden van je emoties en je gevoel.

Oefening om je emoties en hart-gevoel te onderscheiden:

* Leg eerst je hand op je hart en ga er met aandacht naartoe. Blijf zo een paar minuten rustig zitten. Observeer wat je daar voelt.

* Leg daarna je hand op je onderbuik. En observeer welke emoties je voelt. Kwaadheid? Verdriet? Of misschien sexuele verlangens? Kijk er met een open, nieuwsgierige blik naar. En veroordeel jezelf niet.

* Leg vervolgens weer je hand een paar minuten op je hart.
Deze oefening kun je iedere dag oefenen. Probeer hem ook eens in the heat of the moment. Bijvoorbeeld als je kwaadheid of verdriet voelt opkomen. Lastig, maar interessant!

3 gedachten over “Gevoel versus emotie

  1. Pingback: Toon & Emoties – Speelse Bever

  2. Pingback: Mindful omgaan met emotiesBe Blissed – leven vanuit je hart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

15 − 10 =