Drukte in je hoofd? Doe de mindsweep

mindfulness, mediteren, mindsweep, mindful tips oefeningenHeb je het gevoel dat je hoofd overloopt? Of dat je vanalles vergeet? Afspraken, deadlines, klusjes, dromen, boodschappen… Dat is niet zo gek, want we worden dagelijks overstelpt met informatie. Een mindsweep kan uitkomst bieden om stress te verminderen. Oftewel, het schoonmaken van je hoofd. Het kost je slechts 2 minuten, is heel mindful en je wordt er direct rustiger van.

De term mindsweep komt van David Allen, een meester in efficiënt werken en auteur van meerdere bestsellers. David bedacht de Getting Things Done methode, kortweg: GTD. Een methode bedoelt om met minder stress, tóch genoeg voor elkaar te krijgen.

Je snapt, dat klinkt mij als muziek in de oren.

Een van de meest belangrijke acties bij de GTD-methode is de mindsweep. Hiermee maak je jouw hoofd leeg. Je schrijft alle ideeën, plannen, taken, doelen, afspraken en andere rondzingende gedachtes op. Maar je noteert ze wel allemaal bij elkaar op 1 handige plek.

(Dus niet zoals ik normaal gesproken doe: alles op losse rondslingerende briefjes, of in mijn telefoon, of in een vaag mapje op de computer).

Ideaal om stress te verminderen

Het doel van deze grote opruimactie is dat je meer grip krijgt op je gedachtes en plannen. En dit gevoel van controle hebben over je leven is erg belangrijk als jij stress wilt verminderen.

Doordat je alles op papier zet, gaat het uit je hoofd. Je geest zal opgelucht zijn! Eindelijk staat het ergens op papier. Zo krijgt je brein alle ruimte om ook eens aan andere zaken te denken (of om gewoon even lekker te gaan relaxen op de bank). Je voorkomt op deze manier dus dat je hoofd overloopt. Bovendien werk je ook een stuk productiever zonder al die overbodige gedachtes.

Met een mindsweep, ben je  weer even helemaal mindful. Je gaat namelijk met aandacht naar gedachtes die nu in je hoofd zitten. En door echt aandacht te schenken aan jouw gedachtes, zul je uiteindelijk productiever worden.

“Veel mensen zijn verbaasd wat er naar boven komt bij een mindsweep,” zegt senior GTD-coach Kelly Forrister. “Dit varieert van ‘het kopen van kattenvoer’, tot ‘een nieuwe baan zoeken’.”

Het maken van een mindsweep

Open een leeg word-bestand, of sla een leuk notitieboek open, pak een pen erbij en gáán. Schrijf alles op wat er in je hoofd opkomt. Dit kan variëren van het bellen naar de loodgieter, tot het maken van je fietslicht. En ook dat idee om een boek te schrijven komt erbij te staan. Kortom: alles! Toen ik een mindsweep maakte was punt 1: ‘weghalen van spinnenweb op slaapkamer’, haha. (die zag ik ‘s ochtends ineens bij het wakker worden en blijkbaar zat die nog steeds in mijn hoofd…).

Je kunt een timer op 2 minuten zetten om er wat vaart achter te zetten. Heb je meer tijd? Neem dan gerust tien minuten de tijd.

Schrijf alles op, zónder erbij na te denken. Schrijf door tot je niks meer weet. “Het is alsof je alle spullen van je ex uit het raam gooit, nadat het uit is,” las ik op een blog. “Je wilt alle spullen gewoon zo snel mogelijk kwijt!

Belangrijk is natuurlijk dat je juist niet in de stress schiet, als je alle punten op je lijst ziet. Het gaat juist om stress verminderen. Bedenk dat je niet alles per direct hoeft te doen. Voor nu heb jij jouw taak al heel goed verricht: alles op papier zetten.

Zodra je er zin in hebt, kun je alles handig gaan inplannen.

De GTD-methode heeft enorme schema’s om te kijken wat je met ieder actiepunt zou moeten doen. Persoonlijk word ik iets te kriegelig van deze complexe lijsten. Het is natuurlijk wel fijn om de punten even langs te lopen en te kijken wat je ermee wilt doen.

  • Zijn er punten die je nu direct voor elkaar kunt krijgen? Plan ze in!
  • Zijn er langlopende dromen? Zet ze op een dromenlijst en kijk of je al een eerste stapje zou kunnen zetten.
  • Dan zullen er nog projecten zijn die op de later of misschien-lijst kunnen.
  • En zijn er gedachtes waar je toch niks mee gaat doen? Die gooi je de (mentale) vuilnisbak in. Hup, weg ermee!

Het kan heel fijn zijn om wekelijks even 2 minuten de tijd te nemen voor deze mentale schoonmaak. Door alle acties bij elkaar te noteren, krijg je weer overzicht  en een gevoel van controle over jouw leven.

Fijne mindsweep!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

twee × 5 =