De twee-minuten-therapie

korte therapie, psycholoog, midden tegen stress

Heb jij het altijd druk? Geen zin in urenlange praatsessies bij de psych? Maar heb je wel behoefte aan extra steun of om je hart te luchten? Dan is er nu wat nieuws: de TwoMinuteTherapy. Jij spreekt je probleem in via de voicerecorder van Whatssapp en binnen een dag krijg je een gesproken bericht terug van de psycholoog.

Psycholoog en coach Jeannette Bolck bedacht de TwoMinuteTherapy ((TMT) nadat ze in haar praktijk veel te maken kreeg met drukke advocaten en bankieren. Mensen die geen tijd vrij konden maken voor therapie. Ze waren constant onderweg , belden 5 minuten van tevoren af, of moesten plotseling op reis naar het buitenland. Ik interviewde haar over deze nieuwe vorm van therapie.

Jeannette: “Zodra deze mensen nu behoefte hebben aan steun, kunnen ze mij een gesproken Whatsapp-bericht sturen. Zo kunnen ze letterlijk stoom afblazen op het moment dat dit nodig is.” Maar het zijn zeker niet alleen de drukke carrière-mensen die gebruik maken van TMT. Ook anderen vinden het fijn om hun hart te luchten op het moment dat het hen uitkomt.

Welke problemen spreken mensen in op de Whatsapp?

“Ze hebben bijvoorbeeld net een paniekaanval gehad, of lopen al dagenlang rond met buikpijn. Vaak gaat het over grenzen stellen bij mensen die een burn-out hebben gehad. Of mensen die heel zorgelijk zijn en in paniek raken. Dan zeggen ze: ‘ik moet nog zoveel doen en ik wil het niet.’

Ook komen mensen met relationele zaken. Niet alleen over hun partner, maar ook over vriendschappen of ouders. Bepaalde gevoelens blijven knagen, waardoor ze een baksteen in hun maag krijgen. Onlangs had ik een vrouw die een burn-out heeft gehad en laag in haar energie zit. Ze werd heel onzeker. Ze liep rond met gedachtes als: ‘Ga ik ooit nog beter worden? Het schiet niet op. Mijn sociale contacten staan ook al op een laag pitje. Er kan zoveel misgaan. Straks krijg ik een hartaanval of ga ik ineens dood.’”

Wat doe jij met zo’n bericht?

“Ik analyseer haar gedrag. Dan stuur ik een gesproken Whatsapp terug. Iets als: ‘Ik hoor dat je je zorgen maakt, dat je de controle kwijt bent, dan ga je in je hoofd zitten. Je moet het vertrouwen hebben dat het goed komt.’

Ook stuur ik een formulier toe, waarmee ze haar gedachten bij kan houden. Zo krijgt ze inzicht wanneer dit soort gedachten opspelen. Bijvoorbeeld als ze in de supermarkt staat en zich ineens heel moe voelt. Dan kan ze in zo’n maalstroom van gedachtes terechtkomen. Terwijl ik geruststellend kan zeggen: ‘je bent nog even moe, punt.’ Zonder al die andere vervelende gedachtes erachteraan wat er allemaal mis kan gaan.”

Jij geeft dus een soort pep-talk?

“Ja, eigenlijk wel ja. Het is niet de standaard dialoog die je normaal bij een psycholoog voert. Ik vraag niet: ‘Goh, wat denk je er zelf van?’ Ik geef juist ondersteuning, om de zorgen weg te nemen. Maar ik geef ook zeker vragen terug waar mensen over na kunnen denken. En soms geef ik dus een soort huiswerkopdracht.”

Kun je in twee minuten wel een probleem bespreken?

“Het is geen absolute vervanging van gewone therapie. Ik wil van tevoren met iedereen een intakegesprek, plus ik laat ze een uitgebreide vragenlijst invullen. Zo zorg ik dat ik ook een bodem heb. Het moet natuurlijk geen 0900-hotline worden, of een Lieve Lita. Het zijn ook vaak bestaande cliënten die ik  tevens in mijn praktijk zie. Zij doen de TMT erbij. Als ik de mensen wat beter ken, dan weet ik ook hun valkuilen en thema’s.”

Wat is het verschil met coaching via de mail?

“Omdat het een gesproken bericht is, voelt het persoonlijker. Mensen zeggen bijvoorbeeld vaker: ‘oh, het is zo fijn om even je stem te horen. Daardoor voel ik me al minder alleen.’ Ook voor mij werkt het veel beter om hun stem even te horen.”

Hoezo?

“Ik let er op hoe mensen hun woorden kiezen. Zit er paniek of spanning in hun stem? Zit de adem hoog? Sommige mensen gaan bijvoorbeeld heel beknepen praten als ze gespannen zijn. Of ze gebruiken veel stopwoordjes. Dat kan ik dan teruggeven. Ik laat mensen ook wel eens hun eigen bericht terugluisteren. Dat is heel waardevol, want zo leren mensen veel over zichzelf. Dan beseffen ze dat ze wel heel erg aan het ratelen waren. Het is dus gelijk een stukje reflectie. Het leuke hieraan vind ik dat mensen een therapeut van zichzelf worden.”

Normaal komen mensen in therapie even tot rust, toch? Ze nemen een uur de tijd om naar zichzelf te kijken. Ga je met TMT niet mee in de drukte en stress waar mensen tegenwoordig in zitten?

“Goed punt. Ideaal gezien zie ik iedereen liever op gesprek komen. Ik wil ook dat mensen zichzelf die tijd gunnen. Maar voor een grote groep mensen is die stap nu eenmaal te groot. Dan is dit een middenweg. Het is net als gezond eten: idealiter zou iedereen biologisch verantwoord moeten eten. Maar voor een groep mensen scheelt het al als ze beginnen met iets minder koffie te drinken.”

Meer informatie?

Hoe? De berichten spreek je in via de voicerecorder van Whatsapp. Je kunt overigens ook enkele keren inspreken, dus je zit niet vast aan twee minuten. Dat kunnen er ook 8 of tien worden.

Waar? Jeannette zit in Amsterdam, maar ze heeft cliënten over de hele wereld. Inspreken op Whatsapp is gratis en kun je overal doen. Het maakt dus niet uit waar jij woont of met welk tijdsverschil je te maken hebt.

Wanneer? Je kunt een bericht inspreken wanneer het jou uitkomt. Op het moment dat je echt even stoom moet afblazen of op het moment dat jij in een paniekaanval zit, kun je direct je telefoon erbij pakken en je hart luchten.

Wat kost dat? De eerste sessie krijg je gratis, om uit te testen of je het iets vindt. Wel is het belangrijk dat je eerst een intakegesprek houdt met Jeannette (€ 40 excl. BTW). Dat kan telefonisch en duurt ongeveer 45 minuten. Daarna betaal je voor een losse TMT-sessie € 25. Je kunt ook kiezen voor een pakket. 0-5 sessies (berichtjes) kost bijvoorbeeld € 115 excl. BTW en is 1 maand geldig.

Kan het bij alle problemen? TMT is niet geschikt bij grote issues zoals traumaverwerking. Dan is er een diepere analyse nodig en kun je beter face-to-face gesprekken aangaan.

Contact? Ga naar de site van Two Minute Therapy of like de Facebook-pagina voor meer tips & weetjes.

Een gedachte over “De twee-minuten-therapie

  1. Pingback: Be Blissed / Two Minute Therapy (TMT) – counseling amsterdam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

15 − vier =