Expressief schrijven: uitermate gezond voor je!

dagboek bijhouden, oud zeer, oud zeer verwerken, therapeutisch schrijven, expressief schrijven

Het zal jullie niks verbazen, maar ik ben dol op schrijven! Niet alleen voor mijn werk, maar ook privé. Ik schrijf graag in mijn dagboek omdat ik daardoor veel zaken verwerk en weer rust in mijn hoofd krijg. Uit meer dan 200 wetenschappelijke onderzoeken blijkt ook dat schrijven over emotionele zaken – oftewel expressief schrijven – heel erg gezond is voor je. Je blijft hierdoor mentaal gezond, je verbetert je stemming, je gaat er beter van slapen en je brengt minder bezoeken aan de dokter. Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat je ook sneller herstelt na een medische ingreep als jij over je diepste emoties schrijft. Tijd voor een stappenplan expressief schrijven! 

James W. Pennebaker was een van de eerste onderzoekers die de helende effecten van schrijven aantoonde. Zijn methode wordt ook wel expressief schrijven, therapeutisch schrijven, helend schrijven of journaling genoemd.  Zeker het schrijven over een traumatische gebeurtenis kan helend werken. Maar ook dingen waarover je niet zo makkelijk durft te praten, of periodes in jouw leven die heel stressvol waren, zijn goed om eens op papier te zetten.

Schrijven om oud zeer te verwerken

Op deze manier kun je oud zeer verwerken en je zult merken dat je sneller bevrijd wordt van negatieve gedachtes en emoties. Maar hoe doe je dat nou, expressief schrijven? Ik heb er een stappenplan voor gemaakt. Ook goed te gebruiken als je wilt beginnen met dagboek schrijven, of een dagboek wilt bijhouden.

Komt ie: (klik op de afbeelding voor een grotere weergave):

2stappenplan,schrijven

Wees vooral zo eerlijk mogelijk naar jezelf toe. Schrijf alles op wat er in je opkomt. Maar dan ook echt alles… Desnoods kun je alles daarna verbranden als je bang bent dat iemand het ooit leest. Het kan zijn dat je je na het schrijven wat verdrietig en depressief voelt. Dat gaat meestal over na een paar uur, net zoals na het kijken van een zielige film. Merk je dat je echt extreem van streek raakt? Stop dan met schrijven of verander van onderwerp.

Waar kun je nog meer over schrijven?

  • Iets waar je teveel over nadenkt of over piekert.
  • Iets waar je over droomt.
  • Iets waarvan je denkt dat het jouw leven op een ongezonde manier beïnvloed.
  • Iets dat je al dagen, weken of jaren vermijd.

Fijn weekend iedereen!

2 gedachten over “Expressief schrijven: uitermate gezond voor je!

  1. Pingback: Overspannen voorkomen? 3x bewezen ontspannen (in je vakantie én daarna) - Time Management .nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

1 × 3 =