Creatief met meditatie: 3 simpele oefeningen

bloem mindful gelukkig leven bliss mindfulness heartfulnessHet leuke aan mediteren is: je kunt het overal en altijd doen. Je hebt er niks voor nodig. Nouja, behalve de nodige portie aandacht natuurlijk. Vind je het moeilijk om dagelijks te mediteren? Misschien bekijk je het dan gewoon te streng. Meditatie is een vorm van kunst, zegt de populaire Tibetaanse leraar Sogyal Rinpoche. “Je zou meditatie moeten benaderen met de bezieling, het plezier en de vindingrijkheid van een kunstenaar.” Dat klinkt al een stuk losser en vrolijker, toch? Drie tips om creatief te mediteren. 

Er zijn duizenden verschillende manieren om je meditatie te inspireren, zoals Sogyal Rinpoche schrijft in ‘Het Tibetaanse boek van leven en sterven’: je kunt naar muziek luisteren die je in vervoering brengt. Je kunt gedichten of citaten die je raken bij de hand houden of misschien zijn er schilderijen die voor jou iets betekenen. Alles kan gebruikt worden als uitnodiging tot meditatie. “Een glimlach, een gezicht in de trein, een bloempje tussen de stoeptegels, een mooi stuk stof in een etalage, de manier waarop het zonlicht valt op bloempotten in een vensterbank. Wees alert op elk teken van schoonheid of gratie.”

Op zoek naar nog wat meer inspiratie? Misschien past een van deze technieken wel goed bij jou:

1. Mediteren in de natuur

De natuur is een onuitputtelijke bron van inspiratie om te mediteren.  Maak ’s ochtends vroeg een wandeling in het park om je geest tot rust te brengen. Ga op de grond liggen, kijk omhoog naar de lucht en zie je gedachtes letterlijk als wolkjes voorbij drijven. Of fiets ergens naar het water en open al je zintuigen. Wat zie je? Wat voel je? Wat hoor je? Wat ruik je? Haal bewust adem en geniet van alle schoonheid om je heen. Zin om een avondwandeling bij maanlicht te maken? Ga naar buiten en geniet ervan! De rust en het natuurlijke ritme dat de natuur uitstraalt, zal al snel terugstromen naar jou.

Echt geen tijd of mogelijkheid om de natuur in te gaan? Maak dan een imaginaire natuurtrip. Doe je ogen dicht en stel je het mooiste natuurgebied voor dat je kunt bedenken. Hoe ziet jouw favoriete plek eruit? Is er water? (een bruisende waterval of een rustgevend meer?) Bomen? Dieren? Welk weer is het? Voel de krachtige energie van de natuur door je heen stromen.

2. Leer genieten van schoonheid

Kies een voorwerp uit dat je mooi vindt. Dat kan van alles zijn. Een bloem, een kaars, een bloem mindful gelukkig leven bliss mindfulness heartfulnesskopje, een boeddhabeeld, een veer of een schilderij. Ga rustig zitten, haal een aantal keer bewust adem en kijk dan vol aandacht naar je voorwerp. Welke vorm heeft het? Welke kleuren spreken je aan? Aanschouw de manier waarop het licht erop valt. Wat vind je het allermooiste eraan? Adem de schoonheid van het voorwerp in je op en laat al deze schoonheid door je lijf stromen.

3. Intuïtief met klei (of met een schilderij)

Koop een homp klei, zet rustgevende muziek zachtjes op de achtergrond en laat je leiden door de klanken. Je gaat geen gebruiksvoorwerp maken, maar je laat je handen gewoon vanzelf een vorm kneden van de klei. Misschien vind je het zelfs fijn om je ogen dicht te doen. Voel de koele massa door je handen glijden, terwijl je het in allerlei vormen kneedt. Je kunt niks verkeerds doen, want je werkt immers niet naar een doel toe.

ips leven vanuit je hart, mindful leven, gelukkig, bewust, spiritualiteit, psychologie, persoonlijke ontwikkelingDitzelfde kun je doen met een schildersdoek en verf. Of neem kleurpotloden en maak puur intuïtief een tekening. Laat je leiden door de bewegingen die je handen willen maken, pak of meng de kleuren die jou aanspreken op dit moment en probeer ieder oordeel (wat mooi of wat lelijk) los te laten.

Daarna kun je jouw kunstvoorwerp gebruiken als meditatie-object. Kijk er vol aandacht naar. Let op de vormen, of bij een schilderij op de kleuren. Wat zie je erin? Wat zegt het jou?

Het zijn drie voorbeelden. Zo zijn er nog ontelbare andere vormen. Wat dacht je van vrij dansen, zingen, koken, schrijven, knutselen of lachen?! Rinpoche: “Zo word je gaandeweg een meester over je eigen gelukzaligheid, een alchemist van je eigen vreugde, met een keur aan middeltjes om elke ademtocht en elke beweging te bezielen, te verluchten en te inspireren.”

Probeer uit te vinden wat het beste bij jou past. Van iedere bezigheid kun je zo een vorm van meditatie maken. Gewoon door er met je volle bewustzijn bij aanwezig te blijven. En ineens lijkt dagelijkse meditatie helemaal niet meer zo’n onbereikbaar doel, toch?

3 gedachten over “Creatief met meditatie: 3 simpele oefeningen

  1. Pingback: Meer energie krijgen? 5 tips (ontmoet je krijsende kind) - Be Blissed - leven vanuit je hartBe Blissed – leven vanuit je hart

  2. Dankjewel Lieke, voor deze verheldering over meditatie. De afgelopen week had ik me voorgenomen om meer te mediteren en nu ben ik er achtergekomen dat ik dit eigenlijk al heel veel doe. Want ik kan inderdaad intens genieten van een zonnestraal die door de takken van de bomen heen schijnt, ik kan zo genieten en stilstaan bij vormen en kleuren in de natuur en ook in de stad. Daarmee laad ik me dan weer op, ik voel het dan binnen in mij stromen. En ik kan ook heel blij worden en stilstaan bij het feit dat ik met de vraag rondliep hoe ik meer wilde mediteren en dat ik dan deze wijsheid en kennis in jouw blog opdoe. Ik mediteer al, maar dan op mijn manier. Bedankt!

    • Hoi Linda. Graag gedaan! Dankjewel voor je reactie. Wat goed dat je al zo intens geniet van de schoonheid om je heen :). Herkenbaar ook, dat je het dan helemaal in jezelf voelt stromen. Mooi!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

1 × 2 =