Steven jij op een burn-out af? (test)

burn-out, test, stress, symptomen

Ben jij moe, cynisch, prikkelbaar, slaap je slecht en heb je eigenlijk nergens meer zin in…? Grote kans dat er een burn-out op de loer ligt. Inmiddels is 1 op de 8 werknemers opgebrand en dit aantal zal in de toekomst alleen maar toenemen. Ook ik heb enkele jaren geleden een flinke burn-out gehad, inclusief paniekaanvallen, angsten en oververmoeidheid. Veel van mijn vriendinnen hikken er ook tegenaan of hebben al een burn-out achter de rug. Het is heel belangrijk om in de gaten te houden of jij tegen een burn-out aanloopt. Zo kun je namelijk op tijd ingrijpen. Gelukkig heb ik een goede test gevonden!: 

***

In ‘Het anti burn-out boek’ van Sigrid Engelbrecht vond ik een hele goede burn-out test en ik ben blij dat ik toestemming van haar heb gekregen om deze over te nemen op Be Blissed. De verwachting is dat stress in 2020 volksziekte nummer één is, dus het is altijd goed als jij weet wat de symptomen en waarschuwingssignalen zijn van een burn-out.

Neem pen en papier erbij, bekijk de vragen op je gemak en tel daarna je scores bij elkaar op. Zo kom jij erachter of jij kans loopt op een burn-out.

Burn out test

Lees de volgende uitspraken aandachtig door. Bekijk telkens of en in welke mate de uitspraak op jou van toepassing is en geef punten:

Nooit/zeer zelden = 0 punten

Zelden = 1 punt

Soms = 2 punten

Vaak = 3 punten

Zeer vaak/bijna altijd = 4 punten

 

1.         Op het einde van de werkdag voel ik me emotioneel leeg en uitgeput.

2.         Ik werk zonder pauzes om mijn werk af te kunnen krijgen.

3.         Ik heb geen energie meer over om leuke dingen te doen met mijn vrienden of partner.

4.         Ik ben niet graag bij de mensen met wie ik beroepshalve te maken heb.

5.         Ik heb moeite om eisen af te slaan en nee te zeggen.

6.         Ik ben sinds enige tijd snel ongeduldig en reageer geprikkeld.

7.         Ik heb afstand genomen van mezelf en van mijn verlangens.

8.         Ik slaap onrustig en word vaak wakker.

9.         Ik voel me neerslachtig en gedeprimeerd.

10.      Ik maak cynische opmerkingen over mijn werk, over klanten of collega’s.

11.      In sommige situaties heb ik totaal ongegronde angst.

12.      Ik word al moe als ik nog maar denk aan de dag die voor me ligt.

13.      Ontspanning vind ik na consumptie van alcohol.

14.      Ik voel me uitgeput en leeg, maar probeer toch verder te functioneren.

15.      Ik heb maag-, spijsverterings- of rugklachten.

16.      Ik voel me niet creatief, heb geen ideeën meer.

17.      Ik ben ’s avonds te moe om nog iets te doen.

18.      Contact met anderen vind ik vermoeiend.

19.      Ik heb de indruk dat ik alles alleen moet doen.

20.      Ik krijg geen waardering van oversten, collega’s of klanten.

21.      Ik heb het gevoel dat ik niet opgewassen ben tegen mijn taken.

22.      Ik werk lang, maak overuren of werk ook in het weekend.

23.      Ik grijp naar pepmiddelen om mijn prestatievermogen enigszins te handhaven.

24.      Ik heb geen zin in seks.

25.      Ik maak me zorgen hoe ik de komende jaren moet doorstaan.

26.      Ik heb moeite om ’s morgens op te staan.

27.      Ik neem slaap- of kalmeringsmiddelen.

28.      Ik heb moeite om me te ontspannen.

29.      Ik laat de wensen en behoeften van anderen voorgaan op de mijne.

30.      Ik voel me lichamelijk niet goed.

31.      Ik heb de vreugde in mijn werk verloren.

32.      Het valt me moeilijk om me op een taak te concentreren.

33.      Ik heb er geen vertrouwen in dat alles beter zal worden.

34.      Ik maak vaker fouten dan vroeger.

35.      Het valt me de laatste tijd zwaar om duidelijke beslissingen te nemen.

36.      Ik zou het liefst alles laten vallen en alleen nog maar rust hebben.

37.      Pas na een borrel kan ik me enigszins ontspannen.

38.      Ik heb de indruk dat alles me boven het hoofd groeit.

39.      Ik beleef nog maar weinig vreugde aan wat ik doe.

40.      Ik heb last van hoofdpijn en/of chronische spierstijfheid.

41.      Ik voel algemene angst.

42.      Hoewel ik me uitgeput voel, raak ik ’s avonds moeilijk in slaap.

43.      Ik ben bang voor conflicten.

44.      De mensen voor wie ik werk, werken op mijn zenuwen.

45.      Ik heb zoveel taken dat ik op de grens van mijn prestatievermogen zit.

46.      Ik moet in mijn omgeving betrekkelijk veel vijandigheid verdragen.

47.      Ik heb sinds kort meer en meer het gevoel dat ik me niet meer fatsoenlijk kan ontspannen.

48.      Ik voel me gefrustreerd in mijn werk.

49.      Ik erger me in anderen en ben ontgoocheld in hen.

50.      Ik voel me afgewezen.

Evaluatie

Tel alle punten bij elkaar op.

Tot 20 punten: veilig

Jouw risico op burn-out is klein. Let erop dat dit ook zo blijft. Je hebt een goed evenwicht gevonden tussen je professionele en persoonlijke verplichtingen. Blijf verder ook de tijd nemen voor je partner en vrienden en onderhoud een goede relatie met je collega’s. Laat ontspanning en rust er niet bij inschieten, vooral niet wanneer je professioneel of privé conflicten moet oplossen.

21 tot 50 punten: opgepast

Er kan weliswaar nog niet van een aantredende burn-out gesproken worden, maar toch zijn er bepaalde aanwijzingen dat je regelmatig aan de grens van je draagkracht komt en te weinig ontspant. Onderzoek nog eens elke uitspraak die je beoordeeld hebt met ‘soms’, ‘vaak’, of ‘zeer vaak’ en ga na welke de concrete oorzaken voor deze specifieke beoordeling zijn. Op die manier vindt je uitgangspunten om gericht tegen te sturen.

51 tot 90 punten: gevaar

Hier is er al gevaar. Bekijk nog eens elke uitspraak en ga na waarom ze precies van toepassing is op jou. Je moet echt je best doen om jouw huidige situatie te veranderen en het in geen geval uitstellen. Denk daarbij ook aan professionele hulp om doeltreffend te zoeken naar oplossingen.

Meer dan 90 punten: alarm

Zoek professionele ondersteuning. Praat met je arts of therapeut over reeds bestaande symptomen. Wacht niet tot jouw lichamelijke of psychische toestand nog verslechtert, maar raap de moed bij elkaar om hulp te zoeken. Als je eenmaal in een toestand van algehele uitputting beland bent, dan kan alleen een therapie en/of een training helpen.

Over het algemeen kun je zeggen: hoe verder een burn-outproces gevorderd is, hoe langer het zal duren om er bovenop te komen. Het is dus belangrijk om de waarschuwingssignalen op tijd te herkennen en om ze ernstig te nemen.

***

Wat te doen bij (signalen van) een burn-out?

Scoor jij bóven de 50 punten? Zorg dan dat je de juiste ondersteuning krijgt. De training Balance & Energy zorgt ervoor dat jij jouw energie weer terugkrijgt. Deze training wordt aangeraden door artsen en therapeuten.

 

Gratis videoserie Krachtig uit je burn-out

Schrijf je ook in voor de gratis videoserie Krachtig uit je burn-out. in deze 3 video’s geef ik tips om meer energie te krijgen. Ook deel ik wat de meest gemaakte fouten zijn tijdens een burn-out. Hierdoor blijven veel mensen onnodig lang rondlopen met hun burn-out klachten. Je ontvangt het eerste deel direct in je inbox. (Verschijnt er niks? Check dan ook even je spambox).

GRATIS VIDEOTRAINING- Krachtig uit je Burn-Out
dit veld niet invullen s.v.p.

Ik ben Lieke Meertens en ik ondersteun mensen bij het herstellen van hun burn-out. Dat doe ik met de training Balance & Energy. Deze training wordt aangeraden door huisartsen en therapeuten. Meer informatie over Balance & Energy. 

 

 

 

(Fotocredit: De mooie foto van de uitgedoofde kaars is gemaakt door Daphne van Leuken) 

 

 

 

 

(Tags: burnout test, burn out test, burn out behandelen, burn out herstel, herstel burnout, burnout coaching, burnout therapie, coaching burnout, coach burnout, therapie burnout, burnout training, behandeling burnout,behandeling burn out, burn out behandeling, burn out behandelen, stress burnout, burnout klachten, burn out klachten, klachten burn out, wat te doen bij burnout,hulp bij burnout, behandeling burnout).