Boek: Kies het leven dat je wilt

mindful leven tips boeken

Afgelopen maand verscheen een heel leuk boek: Kies het leven dat je wilt. Het is geschreven door Tal Ben-Shahar, docent positieve psychologie aan Harvard. Zijn visie is dat jouw leven vaak niet draait om de levensgrote beslissingen. Het gaat juist om alle dagelijkse, kleine keuzes die je vaak onbewust maakt. De ondertitel van het boek luidt dan ook: 101 manieren om mindful je eigen weg naar geluk te vinden. Dit zijn mijn 3 favoriete adviezen uit zijn boek:

In het boek geeft Tal Ben-Shahar dus 101 adviezen, waaronder: maak verbinding met je normen en waarden, leer van fouten, volg je passie, wees speels en licht, omhels de stilte, wees trouw aan jezelf, zie de ander staan, wees vrijgevig, en wees bang en ga toch door. Bij ieder advies geeft hij praktische tips, informatie uit wetenschappelijk onderzoek en persoonlijke verhalen. Lastig om te kiezen, maar bij deze mijn 3 favorieten

 Tip 1: Doe het gewoon!

Een reis van duizend mijl begint met een eerste stap –       Lao Tse

Onnodig dingen uitstellen en treuzelen. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben daar aardig goed in. Niet slim, laat Ben-Shahar zien. Onderzoek toont namelijk aan dat treuzelaars hogere stressniveau’s hebben, een zwakker immuunsysteem, slechter slapen en een lager niveau van geluk hebben.

“Gelukkig heeft het onderzoek naar uitstel ook praktische manieren vastgesteld die kunnen helpen om de aanleg voor uitstel te overwinnen,” schrijft hij. De belangrijkste daarvan is ‘devijfminutenstart’. Dit houdt eigenlijk in dat je gewoon moet starten met de zaak die je hebt uitgesteld, ongeacht hoe weinig zin je erin hebt. Uitstellers geloven namelijk dat je eerst in de goede stemming moet zijn om iets te doen, of dat je eerst geïnspireerd moet zijn. Dat is dus niet het geval. Je moet juist gewoon beginnen.

Hij gebruikt de techniek zelf ook. Bijvoorbeeld als hij de BTW-aangifte moet doen, of werkstukken moet nakijken. “Ik worstel vaak met het begin van mijn werkzaamheden en soms zijn de eerste vijf minuten nogal zwaar – ik ben snel afgeleid, ik zit er niet echt in en ben ongemotiveerd om er de mentale energie in te steken die nodig is om productief te zijn. Maar als ik eenmaal op gang gekomen ben, gaat het vanzelf,” schrijft hij.

Zelf gebruik ik de techniek vaak ’s ochtends, bij mijn yoga-oefeningen. Ik weet wel dat ik me uiteindelijk beter voel als ik iedere ochtend even wat yoga doe, maar toch kan dat eerste begin altijd weer lastig zijn. Heel vaak zeg ik tegen mezelf: Je hoeft maar 3 zonnegroeten te doen, that’s it. Als ik dan eenmaal bezig ben, gooi ik er altijd nog wel een paar andere houdingen achteraan: een krijger, de boomhouding, of ik ga nog even mediteren. Juist omdat ik al bezig ben, is het een stuk gemakkelijker om door te zetten!

“Deze aanpak kan je ook van dienst zijn op grotere schaal,” zegt Ben-Shahar. “Houd vast aan je visie, je droom, stel niet uit; vind manieren om in de richting te bewegen van het leven dat je wilt leven, en wel nu.”

 Tip 2: Zie de kiem van grootsheid in iedereen

“Grote leiders, of het nu docenten of managers of ouders zijn, zijn in staat om de kiem van grootsheid in zichzelf en anderen te zien, het verborgen potentieel in elk kind en iedere volwassene,” schrijft Ben-Shahar. Als jij het potentieel in anderen herkent, zal de ander zich ook veel beter gaan ontwikkelen. Een heel interessant onderzoek laat dit ook zien.

In het onderzoek werden onderwijzers misleid: ze kregen een lijst met namen van allerlei leerlingen. Deze leerlingen zouden zich het komende jaar bovengemiddeld intellectueel gaan ontwikkelen.

Maar stiekem waren deze namen willekeurig gekozen. Het waren dus niet echt de high potential- leerlingen. Wat bleek echter aan het einde van het schooljaar? Deze leerlingen waren betere leerlingen geworden. Hun prestaties waren aanzienlijk verbeterd in vergelijking met de rest van de leerlingen. Het IQ van deze willekeurige-namen-lijst was aanzienlijk gestegen!

Dit onderzoek is over de hele wereld vele keren succesvol herhaald en het is ook gekopieerd in andere gebieden zoals het bedrijfsleven en het leger. Elke keer weer komen dezelfde opmerkelijke resultaten naar voren:

“De verwachtingen van anderen – of het nu onderwijzers, ouders, managers of legeraanvoerders zijn – hebben een aanzienlijke invloed op de prestatie van hun leerlingen, medewerkers en soldaten. We krijgen tot op grote hoogte wat we van anderen verwachten,” schrijft de Harvard-docent.

Moet je eens nagaan hoeveel jij voor de wereld kunt betekenen, simpelweg door het potentieel te herkennen dat in anderen verscholen ligt en dit aan te moedigen! Bij elke ontmoeting met een ander kun jij jezelf de vragen stellen: wat is het meest indrukwekkend of opmerkelijk aan hem? Of: Wat zijn haar unieke talenten en gaven?

Tip 3:  Neem je dromen serieus

Mik op de maan. Zelfs als je mist kom je tussen de sterren terecht  –       Les Brown

Dit is het laatste advies (nummer 101) uit het boek en misschien ook wel de beste. Veel stemmen om ons heen vertellen ons dat we onze dromen moeten laten voor wat ze zijn en dat we realistischer moeten worden, schrijft Ben-Shahar. Soms is dit vriendelijk bedoeld, mensen geven om ons en willen niet dat we beschadigd en teleurgesteld raken.

Op de korte termijn is het misschien wel fijn om lage verwachtingen te hebben. Maar uiteindelijk leiden ze tot meer ongelukkigheid, omdat we weten dat we niet ons potentieel hebben bereikt. “Zelfs als het niet lukt onze persoonlijke droom te realiseren, verbreden we waarschijnlijk onze horizon, betreden we nieuwe gebieden en laten we andere dromen in vervulling gaan. Onze dromen volgen: daar draait het in het leven om,” schrijft hij.

De grote boodschap van de Harvard-docent is eigenlijk dat we op ieder moment van ons leven een keuze hebben. Om de haverklap staan we voor allerlei keuzemomenten. Zit je rechtop of voorovergebogen, zeg je een vriendelijk woord tegen je partner of werp je hem/haar een vuile blik toe, waardeer je jouw vrienden of gezondheid of neem je het voor vanzelfsprekend aan? Stuk voor stuk zijn het keuzen die misschien niet belangrijk lijken, maar uiteindelijk bepalen al deze keuzes bij elkaar hoe jouw leven eruitziet. En het voordeel is: elke kleine positieve keuze kan weer een positieve kettingreactie op gang brengen en jou in een vrolijke bui brengen.

Dus focus je niet alleen op die grote beslissingen in je leven die je soms lam kunnen leggen, maar wees je bewust van het feit dat je de hele dag door kunt kiezen voor het leven dat bij jou past.

Ps. Come out & Play: 7 redenen om te spelen  

‘Kies het leven dat je wilt’ is te koop voor € 16,95 of als e-book voor € 7,99. Fotocredit: AlicePopkorn / cc

Een gedachte over “Boek: Kies het leven dat je wilt

  1. Pingback: Van haasten naar onthaasten | Be Blissed - leven vanuit je hartBe Blissed – leven vanuit je hart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

twee + negen =