De beste innerlijke voeding

 

Ik ben heel benieuwd hoe het met jou gaat. Als ik zo om me heen kijk, gaan veel mensen door een intense tijd. En als je genoeg stilte en rust inbouwt, komen daar prachtige inzichten uit rollen.

Ineens zie je nieuwe wegen.

Alsof je jouw ogen weer volledig opent.   

Kijk ook met aandacht naar je (nachtelijke) dromen. Daar vind je vaak verborgen aanwijzingen.

Bij mij ligt de focus de laatste weken heel erg op voeding.

Ik heb de afgelopen maanden veel last gehad van mijn darmen/spijsvertering. Mogeljk door een parasiet. Maar dat is niet 100% zeker.

Van de antibiotica die mijn huisarts me voorschreef, werd ik helaas doodziek. Dus daar moest ik voortijdig mee stoppen.

Maar gelukkig krijg ik inmiddels de aller- allerbeste hulp die je maar kan krijgen.

De beste coach ter wereld.

Namelijk,

mijn eigen lichaam.

Ha!

Dat inzicht schoot me vandaag te binnen.

Ik was op zoek naar hulp van een deskundige. Maar de personen naar wie ik graag toe wil, hebben allemaal een wachtlijst.

En tja, wat doe je als je in de wachtruimte zit?

Jezelf zo goed mogelijk zien te redden met de middelen die je tot je beschikking hebt.

En wat is ons lichaam wijs!

Het geeft mij precies te kennen welk voedsel ik wel en niet verdraag.

Het is een enorme zoektocht hoor, dat zeker.

En het gaat soms ook mis.

Maar met genoeg tijd en aandacht, geef ik mijn lichaam de ruimte om de beste weg te kiezen.  

Voor mij betekent dit momenteel het paleo-dieet.

Oftewel: geen brood, pasta, rijst, suiker of bepaalde fruitsoorten.

Een zetmeelarm dieet dus. Eten zoals ze in de oertijd deden.

Veel verse groente, noten, zaden, pitten. En een beetje (biologisch) vlees en vis en eieren.

Als ik me daaraan houd, gaat het goed.

Zoniet, sputtert mijn lijf direct tegen.

Wat een omslag ineens! Geen brood meer, geen aardappelen, geen pasta.

De eerste ochtend wist ik gewoon nog niet wat ik moest eten.

Ik knabbelde op een wortel en at een hardgekookt ei.

Inmiddels gaat het beter.

(Ontbijten met een warm soepje? Sure, why not?) 

Natuurlijk is een goede voedingsdeskundige nog steeds welkom. Graag zelfs.

Maar bovenal is het belangrijk om te blijven luisteren naar mijn eigen lichaam. 

Vroeger had ik veel last van suikerdips.

Ik moest altijd eten bij me hebben, zodat ik DIRECT kon eten als ik honger kreeg.

Zoniet, dan werd ik duizelig, licht in mijn hoofd en kon ik niet meer denken. (Terwijl ik al vrij gezond at).

Momenteel heb ik daar geen last meer van… En wat een ruimte geeft dat.

Het geeft me weer een stuk vrijheid terug. 

Iedereen aan het paleo-dieet? Onee, dat zou ik absoluut niet beweren. Ik ben ook ruim 15 jaar vegetarisch geweest en dat is in combinatie met dit dieet bijvoorbeeld niet te doen.

Ieder zijn ding. 

Maar kritisch kijken naar datgene wat je dagelijks in jouw lichaam stopt, ja, dat raad ik iedereen aan.

Het is een ontzettend mooie, spirituele weg.

Want hoewel mijn lichaam nog niet terug is op haar normale kracht, zit ik spiritueel in een heerlijke stroomversnelling.

Geestelijk voel ik me zó krachtig.  

Levendig.

Aanwezig. 

Dagelijks voer ik gesprekken met mijn ziel en raak ik doordrongen van de unieke weg die ik mag belopen. 

‘s Nachts heb ik heldere dromen, waarbij de illusies van mijn ego één voor één onderuit worden gehaald.

Dat komt absoluut (mede) door mijn nieuwe dieet.

Mijn lijf zit niet meer boordevol eten dat het nauwelijks kan verteren.

En zo ontstaat er ruimte.

Ruimte voor prachtige nieuwe wegen om in te slaan…

Liefs Lieke,

 

 

4 reacties op “De beste innerlijke voeding

  1. Ik heb een gelijkaardig probleem gehad: onvoldoende verteerd voedsel die in de darmen terechtkwam met rottingsverschijnselen.
    Bij de traditionele geneeskunde vond men geen oorzaak, ook niet na darmonderzoek. Op een gegeven moment had ik rugpijn. De arts stuurde mij naar huis met pijnstillers. Ik wende mij tot een natuurarts die mij aantoonde dat ik een nierontsteking had. Deze was het gevolg van een slechte werking van de pancreas. Een slechte vertering. Oorzaak? Stress. Oplossing: enkel gekookte groenten, geen vettig eten, geen suiker, geen koemelk. Brood en aardappelen probeer ik eveneens te vermijden. Ik voel mij nu stukken beter.

    • Hey Christine, Wat fijn dat er uiteindelijk een oplossing is gevonden voor jouw klachten! Super dat je je nu stukken beter voelt. Ja, jaren geleden kwam ik erachter dat mijn lichaam ook geen zuivel verdraagt en toen ik daarmee stopte kreeg ik al zoveel energie terug! Nu is het dus tijd voor een nieuwe stap…
      Wat is jouw favoriete ontbijtje nu?
      Liefs,

  2. Hoi Lieke,

    Helemaal eens. Voeding is zeker belangrijk waarbij het luisteren naar het lichaam belangrijk, maar soms o zo moeilijk, is!

    Lastig ook om ineens andere recepten te proberen. Als Hormoonfactortrainer kan ik je wel wat makkelijke tips geven.

    Voorbeeld voor ontbijt:
    – Kopje havermout gevuld met 2 kopjes water. Even opwarmen / indikken. Vervolgens lekker bosbessen en/of bramen en/of frambozen erbij. Mogelijk met wat noten. Heerlijk en snel klaar!
    – Appelgebakje (mijn favoriet): koffielepel kokosolie in een pannetje – stukjes gesneden appel erbij – even laten bakken – 60 ml water erbij – laten borrelen totdat het net kookt. Tegelijkertijd maak je in een kom klaar: 50 gram havermout – beetje kaneel – beetje vanillepoeder – krentjes. Dit voeg je samen met de appel en water. Wat walnoten erbij. Een heerlijk ontbijtje. Vullend en lekker!

    Middag:
    – Rijstwafels goed belegd met avocado / kipfilet / ei of iets dergelijks. Wel goed dik beleggen met eiwitten en vetten. Rijstwafel zelf is namelijk wel een bloedspiegelverhoger.

    Misschien heb je er wat aan!

    Groet,

    Marlijn

    • Heey Marlijn!
      Wat lief dat je wat tips geeft! Klinkt erg lekker allemaal. Helaas valt havermout niet goed. Dat heb ik toevallig deze week geprobeerd.
      Wie weet kan ik er binnenkort weer wat beter tegen :).
      Rijst kan ook nog even niet. Maar quinoa bijvoorbeeld weer wel! Daar ben ik nu wat ontbijtjes mee aan het maken.
      Een culinaire zoektocht is het… haha.
      Liefs!
      Lieke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.