Beginnen met bidden: zo doe je dat

Bidden voor dummies: stappenplan

Tips gelukkig en bewust leven, leven vanuit je hartOnrustig steek ik drie kaarsen aan op mijn lage salontafel in de woonkamer. Ik gooi m’n meditatiekussen met geborduurde lotusbloem ernaast en strijk neer in kleermakerszit. Onwennig plaats ik mijn handen tegen elkaar en duw ze tegen mijn borst. Ik begin wat verlegen te giechelen. Ik durf nauwelijks hardop te praten, terwijl ik alleen ben. Misschien juist daarom – het voelt zo gek. Dan komt er wat gemurmel uit mijn mond. “Nou, eehm…”, stamel ik. 

“Ik wil graag kracht en energie. Dat ik gezond blijf en meer werk zal vinden. En ik ben heel dankbaar dat ik kan lopen en praten en zien en ruiken en voelen…. Oja, en horen.” Zo, mijn eerste gebed zit erop. Toch twijfel ik heftig of ik het nu wel goed gedaan heb.  Want dit gebed klonk wel erg eeh… simpel en banaal.

Zeg maar stomme dingen in je gebed

“Ik heb een boek nodig, ‘Bidden voor dummies,’” ofzo, zeg ik tegen vriendin C. Dat boek blijkt (nog) niet te bestaan. Maar een rondgang langs andere boeken en internetsites zet me wel op het goede bid-spoor. Wat ik vooral fijn vind om te ontdekken: ik schijn lang niet de enige te zijn die het lastig vind om te bidden. En het is toegestaan om stomme dingen te zeggen in je gebed. Nice!

Waarom bidden?

De voordelen van bidden zijn talrijk. Het maakt je bijvoorbeeld weer even bewust van alles waar je dankbaar voor bent, maar ook voor de dingen die je zou willen veranderen. Ook kun je jouw hart luchten en je kunt om allerlei dingen vragen: wijsheid, moed, kracht of steun. Ook geeft het veel mensen een veilig gevoel om te bidden – een gevoel van vertrouwen en verbondenheid. En als je niet religieus bent? Ik denk dat bidden voor iedereen fijn kan zijn. Ook al bid je niet tot 1 bepaalde God. Je kunt bijvoorbeeld ook voor je eigen innerlijke kracht bidden. Of dankbaarheid tonen in het algemeen. Why not?!

5-Stappenplan bidden

Tip 1: Waar?

Als je graag hardop bidt (dat hoeft niet, het kan ook in jezelf), dan is een ruimte zonder mensen wel zo handig. Maar het kan eigenlijk overal. In bed, buiten, op je loungebank, in de auto, op de fiets, of op de wc.

Tip 2: Welke gebedshouding neem je aan?

Ook hier weer hetzelfde: waar jij je prettig bij voelt! Het kan liggend, zittend, of rennend. Als je toch een soort houvast wilt, zijn er traditionele gebedshoudingen. Bijvoorbeeld je handen tegen elkaar drukken en die voor je borst plaatsen. Of je hoofd buigen, handen in elkaar vouwen en je ogen sluiten. Probeer uit wat jij fijn vindt. Misschien is dat wel knielend met je ogen naar de hemel gericht! Op deze pagina van wikipedia staan allerlei traditionele houdingen uitgelegd (onder het kopje ‘gebedshouding’).

Tip 3: Wat zeg je dan?

Tja, wie spreek je aan? En waar gaat je gebed over? Eigenlijk hoef je dit allemaal niet te weten zegt Kate Braestrup die het boek ‘Beginners’s Grace’ schreef. Begin maar gewoon te praten is haar advies.

Zelf vind ik het wel fijn om te weten tegen wie ik praat. Voor mij is dat een beschermengel die ik een naam heb gegeven. Maar misschien geloof jij wel in een God en voel je je prettig bij een ‘Lieve-vader-die–in-de-hemel-zijt-gebed’. Prima! Ben je erg cynisch bij de woorden God of engelen? Dan is het wellicht fijn om gewoon voor je eigen innerlijke kracht te bidden. Je kunt daar zelfs een mooie naam voor verzinnen. Of gebruik lekker je eigen naam. Niks is te stom, want het is jouw eigen unieke gebed.

Tip 4: Bedenk dat alles mag met jouw gebed.

De mogelijkheden zijn legio. Wil je advies over een bepaald probleem? Vraag het maar hardop. Wil je je sores kwijt? Spui ze maar lekker. Of heb je iets stoms gedaan, en wil je dat opbiechten? Hulp vragen kan natuurlijk ook. Bij een vervelend project bijvoorbeeld. Of bij het leren nee-zeggen. Ben vooral niet bang dat de dingen te klein of onbelangrijk zijn. Als ze de hele dag in jouw hoofd zitten, dan zijn ze op dit moment wel belangrijk voor jou. (Ja, ook als het over je lekkende schuurdak gaat!)

Tip 5: De makkelijkste weg om te beginnen

Heel fijn om mee te beginnen: bidden voor het eten. Bedank bijvoorbeeld gewoon voor het eten dat op je bord ligt. Of voor alle mensen die ervoor zorgden dat jij dit nu kan eten (dat zijn er nogal wat. Denk maar eens na welke lange reis je eten heeft afgelegd: van boer tot caissière). Je kunt ook even bewust een moment van stilte nemen. Een gebed van max 5 seconden. Hoe makkelijk is dat?

Probeer er eens een week lang aan te denken voor iedere maaltijd. Als het je bevalt, kun je jouw gebeden daarna langzaam uitbreiden.

Extra tip: Maak je eigen gebed rondom 1 thema

Ook leuk om te doen: een zelf bedacht gebed opschrijven. En dat is veel minder moeilijk dan je misschien denkt. In het boek ‘The artist’s way’ van Julia Cameron staat een opdracht die ik laatst uitvoerde. Daarin moest je je eigen kunstenaarsgebed maken rondom het thema creativiteit. Klinkt hoogdravend, maar zodra ik mijn eigen woorden ging gebruiken, werd het juist heel persoonlijk en voelde het gebed al snel vertrouwd.

Bedenk een thema. (bijvoorbeeld energie, of gezondheid, of vrolijkheid). Ga rustig zitten met pen en papier. En schrijf de zinnen op die in jouw hoofd opkomen. Probeer vooral niet te perfectionistisch te zijn. De taal van jouw hart let niet op d’s en t’s (en God ook niet ;)). Gewoon opschrijven wat je wilt. Het mag heel poëtisch worden als je dat leuk vindt, maar een verkapt sinterklaasgedicht is ook geen enkel probleem. Daarna kun je bijvoorbeeld een week lang iedere ochtend of avond dit gebed herhalen.

En nog een vrolijk lied om je te inspireren:

Aretha Franklin – I say a little prayer for you

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

12 + 12 =