Begin je dag vol energie

ips leven vanuit je hart, mindful leven, gelukkig, bewust, spiritualiteit, psychologie, persoonlijke ontwikkelingVroeg, fris & fruitig mijn bed uit rollen… ik ben er nooit zo’n held in geweest. Het is niet dat ik last heb van een ochtendhumeur, maar ik hou nou eenmaal heel erg van eeh.. nouja.. chillen, slapen, snoozen, of radio luisteren in bed. Gelukkig zijn er allerlei trucjes om de dag boordevol energie te beginnen! 7 energieke tips. 

Tip 1:

Denk eens aan een heel groot stuk taart vol sappige aardbeien, een toet slagroom en een knapperige bodem… Je zet je vork erin… brengt een flinke hap naar je mond… proeft de allerzoetste en lekkerste aardbei die je ooit geproefd hebt… En die slagroom! Licht, smeuïg, goddelijk… Het smelt haast weg op je tong.

En? Loopt het water al een beetje in je mond? Je hoeft alleen maar aan iets lekkers te denken en je lichaam staat al op het punt van actie. Jouw lichaam reageert namelijk direct op gedachtes. Het maakt helemaal geen verschil tussen werkelijkheid of fantasie. Denk maar wat er gebeurt als je aan iets engs denkt, of aan iets waar je opgewonden van wordt. Je lichaam reageert er direct op, doordat je hart bijvoorbeeld sneller gaat kloppen. My point is: visualisatie is een hele krachtige techniek om jezelf in een bepaalde stemming te krijgen. Daar kun je dus jouw voordeel mee doen.

Wat doe je dus zodra je de wekker hoort gaan ’s ochtends? Je stelt jezelf voor op de manier zoals je graag zou willen opstaan. Misschien spring je wel met een gulle lach vrolijk je bed uit, je staat zingend onder de douche, geniet volop van een heerlijk ontbijt en je barst van de energie. Neem even een minuutje de tijd om het allemaal levendig voor te stellen, zodat je lichaam er al op voorbereid wordt. En laat die fitte ochtend maar beginnen…

Tip 2:

Ontbijt fruit energie tips opstaan ontbijt Het wordt natuurlijk al heel vaak gezegd: het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Een voedzame bodem doet wonderen. Experimenteer eens en ervaar van welk ontbijt jij opbloeit. Voor de een is dat brood, voor de ander yoghurt of fruit. Ikzelf begin de dag liefst met een kom fruit. Ik bak schijfjes appel in een pan en doe daar wat kaneel bij. Daarbij eet ik een halve banaan, een kiwi, noten en dadels. En als ik wat meer tijd wil nemen, kook ik er nog wat rijst bij. Dan zit ik gegarandeerd een paar uur goed vol (zonder een baksteen in m’n maag te hebben). Heerlijk!

 

Tip 3:

Een mooi ochtendritueel om je innerlijke vuur aan te wakkeren is het uitvoeren van de zonnegroet. Deze bekende yoga-serie, waarbij je de opkomende zon verwelkomt, zorgt ervoor dat je hele lichaam goed wordt wakker geschud. De serie schijnt top te zijn voor je hele gezondheid. Het versterkt de spijsvertering, de spieren van je hele lichaam en je geheugen. Bovendien helpt het bij overspannenheid, hartkloppingen en angst.

zonnegroet tips energie gelukkig leven bewust yoga serie

Een kwartier achter elkaar de zonnegroet doen, wordt al gezien als een volledig yogaprogramma. Begin je er net mee? Start bijvoorbeeld eens met vier zonnegroeten en bouw het langzaam op. Het werkt trouwens beter als je iedere dag een paar keer de zonnegroet doet, dan dat je de serie 1 keer in de week heel intensief doet. Iedere ronde duurt ongeveer een halve minuut, dus als je begint met vier zonnegroeten per dag, kost het je hooguit twee minuten!

Ken je de zonnegroet nog niet? Kijk dan eens op yogaonline voor een volledige instructie, waarbij ook aandacht wordt besteed aan allerlei technische details.

Een mooie quote van Radja van Aundh, de man die de zonnegroet populair heeft gemaakt:

“Veel mensen denken dat ze meer van het leven zouden genieten wanneer ze meer verdienden.

De gedachte komt niet bij hen op, dat ze meer kunnen verdienen wanneer ze meer van het leven zouden genieten”

Tip 4:

Vaak schieten we al direct in standje stress als we wakker worden ’s ochtends, vanwege alle doelen en deadlines die we onszelf gesteld hebben. Je ademhaling is een goede graadmeter om te checken hoe het met jouw stressniveau zit. Door ’s ochtends even te concentreren op een goede ademhaling, zorg je ervoor dat je in een kalme, relaxte staat aan je dag begint. (De Boeddha schijnt trouwens volledige verlichting te hebben bereikt door concentratie op de adem: een zeer krachtige methode dus).

Ga op de rand van je bed zitten, plaats je voeten stevig op de grond, doe je ogen dicht en haal acht keer diep adem. Probeer je hele longcapaciteit te gebruiken en zorg vooral voor een lange uitademing.

Tip 5:

dagboek schrijven meer energie tips Nog voordat ik mijn ogen opendoe ’s ochtends begint mijn geest al te malen. Dingen die ik moet doen, gebeurtenissen van gisteravond, plannen voor de komende dag, of allerlei suffe praktische zaken die ik nog wil regelen.

Door even alles op te schrijven wat er in je omgaat, krijg je gelijk een legere en relaxte geest. Het haalt de eerste chaos uit je geest weg en maakt de weg vrij om echt te kunnen genieten van je lekkere ontbijt of een verfrissende douche.

Tip 6:

Wat is je intentie van de dag? Ik vind het heel fijn om dat te bedenken als ik wakker word. Vaak schrijf ik die ook even snel in mijn dagboek, als ik toch aan ’t schrijven ben (zie tip 5). Wat wil je met je dag bereiken? Wil je liefdevol zijn? Dankbaar? Vrolijk? Stabiel? Energiek? Je kunt het dus opschrijven, maar je kunt ook even op deze woorden mediteren, of een kort gebed uitspreken. Voel bijvoorbeeld bij de inademing de liefde door je heen stromen en bij de uitademing adem je alle spanningen uit je lichaam.

Ik adem liefde en energie in (adem in)

En ik adem spanningen uit (adem uit)

Tip 7: 

Doe de Tarzan! Denk maar aan hoe Tarzan op zijn eigen borst klopt met beide handen: gelukkig mindful vol energie dag beginnen tips hij klopt daarbij op zijn thymus. Dit zorgt ervoor dat je jouw energieën wakker schudt en je kracht en vitaliteit toeneemt. Ook geeft het je immuunsysteem een flinke opkikker. Veel mensen kloppen al automatisch op hun thymuspunt als ze onder druk staan. Thymus is trouwens afgeleid van het Griekse woord thymos en dat betekent levensenergie. Het is heel simpel: klop met je vingers ongeveer twee minuten op je borstbeen en blijf daarbij rustig en gelijkmatig ademhalen.

Hopelijk heb je iets aan deze tips! Je hebt het misschien veel te druk om ze alle 7 eens rustig uit te proberen ‘s ochtends. Zoek er gewoon een paar uit die je aanspreken. Ik vind het een mooie manier om de dag bewust te beginnen, dit zorgt ervoor dat ik niet direct in de ratrace van m’n leven spring. Open je ogen dus en begin iedere dag kalm en relaxed.

Liefs Lieke 

Ps. Wat is jouw favoriete ochtendritueel? Misschien luister je naar vrolijke muziek? Of heb je een ander trucje om lekker wakker te worden? Laat het me weten!

Een gedachte over “Begin je dag vol energie

  1. Pingback: Tips voor méér energie in je leven | Be Blissed – leven vanuit je hart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

9 + 15 =