Wat te doen bij burn-out? Doe dit dagelijks

Wat te doen bij een burn-out? Natuurlijk zijn er verschillende dingen om in de gaten te houden als je een burn-out hebt. Zoals: slaap je voldoende? Pieker je teveel? Of ben je te perfectionistisch? Maar één ding is sowieso heel belangrijk om dagelijks in de gaten te houden bij een burn-out.

Bekijk daarvoor de video hieronder. (Of als je liever leest – de tekst staat ook onder de video. Klik daarvoor op het lees verder-icoontje).

 

Ik ben Lieke Meertens en ik ondersteun mensen bij het herstellen van hun burn-out. Dat doe ik met de training Balance & Energy.

Ik weet hoe frustrerend het is om een burn-out te hebben. Toen ik eind twintig, begin dertig was belandde ik in een heftige burn-out.

En ik vond het een enorme worsteling.

Het voelt soms echt alsof je leven compleet voorbij is.

Ondertussen zag ik mijn vrienden die lekker bleven doorwerken. Ze boekten vakanties en gingen naar feestjes.

En ik zat ondertussen thuis en dacht: en ik dan?! Krijg ik mijn leven ooit weer terug?

Maar ook al denk je soms dat je nooit meer beter wordt, het is ab-so-luut mogelijk om weer een heerlijk leven te gaan leiden. Ook al ben je op dit moment misschien doodmoe. Of heb je hartkloppingen. Of heb je allerlei angsten.

Dit gaat voorbij.

Echt.

Wat te doen bij een burn-out?

Nou, wat is nou belangrijk om dagelijks in de gaten te houden als je een burn-out hebt?

Dat zijn jouw grenzen.

Bij een burn-out gaat het erom dat jij jouw grenzen weer leert voelen. Jarenlang ben jij over je grenzen gegaan.

Dus grenzen is een heel belangrijk thema.

Je grenzen voelen en aangeven, dat is waanzinnig lastig.

Want soms ben je lekker op een feestje – als het lukt – en dan heb je helemaal geen zin om naar je lichaam te luisteren. Of je bent eindelijk weer eens een uurtje aan het werk.

Je wilt lekker doorgaan, je wilt lekker meedoen met iedereen. Je wilt niet de afhaker zijn.

Toch is het heel belangrijk om die grenzen van jouw lijf serieus te nemen, want des te beter jij voor jezelf zorgt, des te sneller jij begint met een krachtig herstel van jouw burn-out.

Grenzen leren voelen – maar hoe dan?

burnout herstel, wat te doen bij burnout

Hoe doe je dat?

Die grenzen beter leren voelen?

Door met aandacht naar jouw krachtcentrum te gaan. Iedereen heeft een krachtcentrum. Dat zit in jouw lichaam.  

Jouw centrum kun je voelen door onder je navel twee vingerbreedtes te leggen. En dan ga je in gedachten ook een klein stukje naar binnen toe.

Daar ligt jouw centrum van kracht. Van energie.

In het oosten noemen ze dit gebied Hara.

En vooral voor ons in het westen is dit belangrijk. Omdat bij ons zo veel nadruk ligt op de ratio, op het denken, op het hoofd.

Zo raakt jouw systeem uit balans. Je zit niet meer in je lichaam.

En daardoor kan stress en spanning zich veel makkelijker opbouwen.

Wat je iedere ochtend kunt doen is je ogen sluiten, en je aandacht richten op jouw krachtcentrum.

Leg maar een hand onder je navel. Dan heb jij je krachtcentrum gelijk te pakken.

En zeg tegen jezelf: ‘ik blijf me bewust van mijn eigen energie. Ik ben me bewust van mijn grenzen. En ik stop op tijd vandaag.

Ik stop op tijd vandaag.’

Natuurlijk is het een proces van vallen en opstaan.

Maar ga er eens mee experimenteren.

Zo kom jij steeds meer in jouw eigen kracht te staan.

Ga voor meer informatie naar herstellenvanburnout.nl

 

 

 

 

Meer inspiratie:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.