Tips voor méér energie in je leven

mindfulness tips, gelukkig leven, bewust leven, bliss, lichter leven, stress, burn-out

Soms zijn er van die weken die zo chaotisch verlopen dat je na afloop vooral moe bent. Weken waarin je een onregelmatig ritme hebt, te veel snoept of drinkt, slecht slaapt, te veel werkt of te veel piekert. Of misschien ben je wel al wekenlang moe…  Gelukkig is de energie snel terug te brengen met deze 12 tips, waaronder: eet als de oermens!  

1) Creëer een vast slaapritme

Een goed energielevel staat of valt natuurlijk met een goede nachtrust. Voor veel mensen is dit niet zo vanzelfsprekend. Ze liggen urenlang wakker, komen niet in slaap, piekeren te veel, of slapen juist te veel en zijn altijd moe.

Onlangs interviewde ik twee slaapdeskundigen voor een artikel over nachtrust. Hun advies was overduidelijk: goede slapers creëren een vast slaapritme. Als jij vol energie je dag door wilt komen, is het belangrijk om op tijd naar bed te gaan en op tijd op te staan. Je lichaam heeft veel baat bij deze regelmaat. 

Veel mensen liggen op zondagavond bijvoorbeeld wakker. Dat komt doordat je dan een sociale jetlag hebt. Je bent op vrijdag en zaterdag later gaan slapen of je hebt bijvoorbeeld uitgeslapen op zondag. Zo is je biologische ritme helemaal verstoord en daar heb je last van als je op zondagavond in slaap probeert te komen. Probeer dus regelmaat aan te houden, zodat je lichaam weet waar ‘t aan toe is.

2)  Zet de knop om

Nu is op tijd naar bed gaan een tip die natuurlijk wel bekend is. Maar vaak kan jouw (feest)geest daar een stokje voor steken. Want het kan ook wel wat saai overkomen, toch? Liefst kijk je ’s avonds misschien nog je favoriete series af, die ene film, je checkt nog een paar mails, luistert nog wat muziek, of je blijft achter Facebook hangen… alles om maar niet te gaan slapen.

Dit kwam bij mij regelmatig voor. Totdat een van de slaapdeskundigen het volgende tegen mij zei: “Ik vind het belangrijker om overdag zinvolle dingen te kunnen doen. En daar moet je goed wakker voor zijn.”

Ineens ging er een knopje om in mijn hoofd. Inderdaad. Ik wil ook zinvolle dingen kunnen doen overdag. En hoezo is het zo avontuurlijk om ’s avonds om 23 uur nog een film te kijken? Ik heb liever meer energie overdag. Sindsdien is het een stuk gemakkelijker om op tijd naar bed te gaan. Hoewel het stemmetje in mijn hoofd soms nog wat zeurt (sahaaai), geef ik daar in de meeste gevallen geen gehoor meer aan.

Niks saai. Topsporters leven ook volgens een strak ritme en liggen op tijd in bed. En ook de grote spirituele mensen zorgen voor een goede discipline. Het is de juiste manier om jouw energie te behouden en om je doelen te behalen.

3)  Kalmeer je geest voor het slapengaan

Als je dan op tijd naar bed gaat, is het fijn als je al een kalme geest hebt. Anders blijf je nog doorpiekeren in bed, of lig je nog te stuiteren van al die mails die je zojuist hebt gelezen. Bedtijdrituelen worden dan ook sterk aanbevolen. Dus niet tot ’s avonds laat achter je bureau blijven hangen om vervolgens met een sprint je bed in te duiken. Maar wel: de avond rustig afbouwen en het liefst de laatste twee uur geen tv of internet meer. Ga op het laatste moment ook geen dingen doen die je boos kunnen maken, zoals het invullen van de belastingaangifte of boze mails (sms’jes, appjes etc…) versturen. Lees bijvoorbeeld een boek of volg tip 4:

4) Het alternatieve slaapmutsje 

Helemaal kalm word je van een aantal yoga-houdingen of een meditatie voor het slapengaan. Zo kom je even terug in je lichaam en je komt uit de maalstroom van al jouw gedachtes: de perfecte manier om je lichaam en geest in slaapstand te brengen. Slecht slapen wordt vaak veroorzaakt door veel piekeren. (En veel piekeren kost sowieso bakken vol energie).

Gebruik bijvoorbeeld een dvd met avondyoga om je tot rust te brengen. Ook op een mindfulness-cursus leer je allerlei kalmerende yoga-houdingen die perfect zijn voor het slapengaan.

5) Begin de dag verkwikkend

Na je (hopelijk) goede nachtrust, zijn yoga-houdingen en meditaties ook heel goed om de volgende dag weer mee wakker te worden. Ik heb al vaker geschreven over de verkwikkende werking van de zonnegroet. Door deze te doen direct nadat je het bed uitstapt, zorg je dat je jouw lichaam goed wakker maakt. Je wordt je bewust van je adem en je schiet niet direct in standje stress.

Ik merk dat ik de dag veel energieker en frisser begin als ik deze oefeningen direct doe. Je kunt bijvoorbeeld ook wat ademoefeningen doen bij het wakker worden. Of lees deze blog voor meer tips om je dag vol energie te beginnen.

6) Veel bewegen & frisse lucht…

… is sowieso belangrijk om energie te behouden. In het artikel ‘Leven als onze voorouders’ uit het tijdschrift Zin las ik wat we kunnen leren van de oermens. Journalist René Brant ging daarvoor mee op een expeditie door de Pyreneeën met een groepje wetenschappers  en leefde als onze voorvaderen. Ons lichaam is gemaakt om te bewegen, want oermensen die niet bewogen, vonden geen voedsel en gingen dood.

Een interessante leefregel uit de oertijd: Eerst bewegen, dan pas eten en drinken. De gedachte daarachter? Op deze manier denkt het lichaam  dat je voedsel zoekt, dus je lichaam gaat zich daar op instellen. Bijkomend voordeel: als je voor het eten beweegt, zorg je ervoor dat jouw lichaam eventuele schadelijke indringers uit je eten uitschakelt. Je lichaam maakt dan namelijk lactoferrine aan, een stofje dat schadelijke indringers uitschakelt.

Ik vind het ’s ochtends inderdaad fijn om eerst yoga te doen en daarna pas te eten. Maar een wandeling ná het avondeten kan ook weer erg fijn zijn… Dus mijn advies is: als je maar genoeg beweegt, dan ben je al heel goed bezig. Blijf vooral ervaren wat voor jou goed voelt.

Je hoeft trouwens niet direct naar de sportschool om aan je dagelijkse portie beweging te komen. Zorg dat je iets vindt dat jij kan volhouden zoals thuis dansen op je favoriete muziek, springtouwen of een flinke boswandeling maken. Deze laatste optie geeft nog een extra energieboost: frisse lucht en de natuur zorgen voor extra zuurstof & meer gezondheid.

7)  Eet en drink met mate

We eten met z’n allen meer en meer en meer… Veel meer dan ons lichaam daadwerkelijk nodig heeft. 500 miljoen mensen wereldwijd hebben obesitas , zag ik in een documentaire van Focus. We eten en drinken ons letterlijk ziek. Tuurlijk, eten geeft energie. Maar al dat eten moet ook verteerd worden en dat kost ook weer energie. Een kwestie van de juiste balans dus…

Ook als je geen last hebt van overgewicht, is het nog steeds belangrijk om op je eet- en drinkgewoontes te letten. Het is veel gezonder om met mate te eten en te drinken en je voelt je er energieker en frisser door. Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat we veel langer kunnen leven, als we maar minder eten.

Maar nieuw is dit zeker niet. Een arts in het oude Egypte zei het al: ‘De mens eet teveel. Hij leeft maar van eenkwart van wat hij eet. Van het overige driekwart leven de artsen.’

8) Kies voor natuurlijke suikers

Al die tussendoortjes zoals chips, snoep, koolzuurhoudende dranken en chocoladerepen vol onnatuurlijke suikers… die ontnemen je energie behoorlijk. Direct na het eten ervan krijg je misschien wel even een kick omdat je bloedsuikerspiegel omhoogschiet, maar even daarna schiet die ook net zo snel weer omlaag. Beter is het om je bloedsuikerspiegel constant te houden. Als je behoefte hebt aan zoetigheid, kies dan voor natuurlijke suikers die in fruit of bijvoorbeeld dadels zitten. Of kies voor een stukje zeer pure chocolade.

9) Het menu van de oermens

Nog een tip uit het Zin-artikel: het oermenu. De oermensen leefden verrassend gezond. En hoewel we qua uiterlijk niet meer lijken op onze harige voorouders, lijken we er inwendig nog wel op. Genetisch gezien zijn we nog vrijwel identiek!

Onze voorouders waren geprogrammeerd op schaarste, leidden een onzeker bestaan, hadden dagen dat er soms niks te eten of drinken was en leefden volgens de bioklok. “Ons spijsverteringssysteem is nog altijd toegerust op de leefstijl van de jager-verzamelaar. Hij verbleef op plaatsen waar voedsel te vinden was. Plukte groenten, ging op jacht naar vogels, wild en vis, raapte eieren en verzamelde knollen, bollen, noten, zaden en fruit,” schrijft journalist Brant. Zo deden ze het ook op hun expeditie.

En het werkte geweldig voor hem. Vanaf dag vier in de Pyreneeën voelt hij zich fris, licht en helder in zijn hoofd. “Een intense rust drong door tot diep in mijn poriën. Tegelijk voel ik me sterk en energiek.”

Het oermenu omschrijft hij als volgt: Tussen de middag een gevulde salade. ‘s avonds vlees of vis met verschillende groenten. Tussendoor fruit, noten, pitten en olijven. Dus géén brood, pasta’s, zuivel en aardappelen. Ons lichaam heeft nog steeds moeite om dat te verwerken.

Ik merk dit zelf inderdaad ook. Zuivel eet ik sowieso niet, door een intolerantie. En ook aardappelen en pasta’s – hoe lekker ook – kunnen zwaar op de maag liggen. Bij rijst en groente heb ik daar nu nooit last van.

(Naast een oermenu, volgde Brant trouwens ook zijn biologische klok: opstaan bij het kraaien van de haan en ’s avonds ‘met de kippen op stok’ naar bed’. Dit is voor veel mensen lastig te combineren met hun dagelijkse verplichtingen, maar ik moet zeggen dat ik er wel oren naar heb om dit uit te gaan proberen!)

10)  Kijk uit met stressvoer

In onze tijd is het uitkijken met vlees. Een plofkip boordevol stress laat ik liever   achterwege om mijn gezondheid en energielevel hoog te houden. En verder: liefst biologisch en zo min mogelijk vlees. Ik ben trouwens ook jarenlang strikt vegetarisch geweest – van mijn 7e tot 22e. Dit vond ik op een gegeven moment toch lastig vol te houden – zeker nu ik ook geen zuivel meer eet. Hoewel er overigens tal van heerlijke veganistische recepten zijn – Kijk bijvoorbeeld eens op de geweldige blog: vegadutchie.nl.

11) Houd je doelen voor ogen

Ook een ware energieboost: je doelen voor ogen houden! Je ziet het bij allerlei inspirerende personen terug: van politici en zakenmensen tot sporters en yogi’s. De mensen die energie hebben, zijn de mensen die wéten waarvoor ze leven. Die weten wat ze hier doen op aarde en daar ook vol voor gaan. Weet je dit niet? Deepak Chopra beschrijft hiervoor een oefening in zijn boek Synchronisch Leven:

“Zorg dat je tien minuten ongestoord bezig kunt zijn. Stel jezelf de vraag: Waarom ben ik hier? Schrijf op wat er in je opkomt. Je kunt deze vraag op diverse manieren interpreteren. Noteer gewoon je eerste reactie. Bekommer je niet om het schrijfproces, dwing jezelf niet om volzinnen op te schrijven.

Vraag nogmaals: waarom ben ik hier? Schrijf het antwoord weer op. Herhaal dit twintig keer. Blijf zoeken naar verschillende interpretaties, zo krijg je steeds unieke antwoorden, die ieder afzonderlijk licht werpen op een verschillend aspect van de vraag.

Werp nu een blik op je antwoorden. Wat hebben ze je te zeggen? Zie je er een patroon of ontwikkeling in? Wat vertelt dit je over hoe je tegen het leven aankijkt?”

Er is een geschenk dat alleen jij kunt bieden en dat heb jij met de wereld te delen. Zodra je dit weet en iedere dag voor ogen houdt, zul je merken dat je energie een enorme boost krijgt. Op die manier is het ook steeds makkelijker om op tijd te gaan slapen, minder te snoepen en genoeg te bewegen. Meer tips nodig om je doelen te ontdekken? Lees dan ook eens deze blog.

12) En last but not least: maak plezier!

Alle bovenstaande tips lijken misschien te leiden naar een leven zonder avontuur, spanning en sensatie. Gelukkig is het tegenovergestelde waar.

Als ik deze tips opvolg, merk ik dat mijn leven juist dieper en rijker wordt. Ik leg veel sneller en diepgaander contact met andere mensen omdat ik energieker ben, ik haal vreugde uit mijn werk omdat ik weet waar ik het voor doe, ik geniet van mijn eten omdat ik weet dat het gezond is en bovendien voel ik me gezond omdat ik genoeg beweeg.

Door genoeg te mediteren en rust te nemen kom ik ook veel sneller bij mezelf. Zo blijft er overdag genoeg ruimte, energie, frisheid en speelsheid over om allerlei nieuwe dingen te proberen, workshops te volgen, nieuwe mensen te ontmoeten, bij te praten met vriendinnen, te genieten van de natuur en volledig mindful te leven. Kortom: om simpelweg gelukkig en energiek te zijn.

2 reacties op “Tips voor méér energie in je leven

  1. Pingback: Trots op jezelf: dat geeft energieBe Blissed – leven vanuit je hart

  2. Pingback: Tips voor meer energie | Be Blissed! Inspiratie voor een bewust leven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.