Mindful Monday – emoties

mindstyle blog, mindfulness oefeningen tips

Zo, ik ben weer ‘terug’ van mijn digitale retraite. Zeven dagen lang heb ik mijn computer niet aangeraakt en ook op mijn telefoon geen Facebook, Twitter of Instagram gecheckt.  En… het was heerlijk!! Wat een rust en ruimte gaf dat. Ik zal er komende week nog een uitgebreider verslag over schrijven, want zo’n digitaal dieet biedt echt heel veel voordelen. Het is letterlijk 1 grote innerlijke schoonmaak. Maar ik heb gelukkig ook weer héél erg veel zin om te bloggen! :). Mijn retraite bracht me op het idee voor de Mindful Monday-tip van vandaag: emoties.

***

Als baby hebben we er nog geen enkele moeite mee om onze emoties te uiten. Als we verdriet of honger hebben dan krijsen we er lustig op los. En als we iets grappig vinden, dan lachen we uitbundig.

Gedurende ons leven leren we steeds meer om onze emoties onder controle te houden. Je gaat niet meer krijsen midden in de supermarkt omdat jij je zin niet krijgt (als het goed is tenminste, haha). En op sommige momenten heb je geleerd om je lachen iets in te houden, omdat hard lachen niet altijd en overal even gepast is.

Er is in principe niks mis mee om je emoties onder controle te houden. Het is soms juist heel wijs om te doen als je mee wilt kunnen draaien in de maatschappij. Ook kun je andere mensen behoorlijk kwetsen of pijn doen als jij jouw emoties voortdurend de vrije loop laat.

Maar ondertussen willen deze emoties wél gezien worden door jou. Ze wíllen niet constant onderdrukt worden. Ze willen er graag uit.

En daar gaat het vaak mis. We blijven emoties onderdrukken of we kiezen ervoor om alleen de fijne emoties toe te laten. Dit zorgt ervoor dat al het verdriet en de woede en andere emoties die jij liever niet wilt zien zich op gaan hopen in je lichaam.

En dit kan allerlei ziektes tot gevolg hebben… Misschien krijg je last van je rug, hoofd, schouders, hart. Je spieren spannen zich voortdurend samen. Of misschien krijg je zelfs een maagzweer, depressie of angststoornis.

Het kan ook zo zijn dat ‘de bom’ op een gegeven moment barst. Je valt enorm uit tegen iemand en zegt dingen waar je achteraf spijt van hebt. Of je stopt jezelf vol met eten of drank om je emoties maar niet onder ogen te hoeven komen.

Kortom: het is heel belangrijk om voldoende aandacht te schenken aan de emoties die in jou leven.

Let vandaag eens op welke emoties je allemaal voorbij voelt komen. De 6 basisemoties zijn: vreugde, verdriet, angst, woede, verbazing en afschuw. Daarnaast zijn er nog heel veel andere emoties zoals jaloezie, hoop, spijt, haat, schaamte of schuld.

Observeer eens gedurende de dag welke emoties jij voorbij voelt komen. Zijn er bepaalde emoties die je probeert te onderdrukken? Welke emoties ervaar je liever niet?

Komende woensdag zal ik diverse manieren laten zien om te werken met jouw emoties. Want uiteindelijk is het een enorme opluchting om ruimte te geven aan al jouw emoties.

Maar voor nu: fijne maandag!

Ps. Ken jij het verschil tussen gevoelens en emoties? 

(Fotocredit: Dimitris Papazi-Mouris / creative commons)

Meer inspiratie:

Één reactie op “Mindful Monday – emoties

  1. Pingback: Omgaan met emoties? Handige tips & tricksBe Blissed – leven vanuit je hart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.