Mindfulness oefening voor meer GENOT

Ken je dat gevoel dat je wel de dagelijkse dingen doet, maar dat je er niet ‘bij bent’ met je hoofd? Vast wel. Het is een van de redenen waarom mindfulness zo populair is geworden. We willen graag meer aanwezig zijn in ons leven. Met al onze zintuigen. Maar makkelijk is dat niet. Daarom deel ik vandaag mijn favoriete  mindfulness oefening die maar 2 minuten duurt.

Het moet nu zo’n acht jaar geleden zijn dat ik begon met een uitgebreide mindfulness-training. Jaja, de rozijn… de bodyscan… Alles kwam voorbij.

En eerlijk gezegd vond ik het lastig om het nut ervan in te zien.

Want werd ik er per direct gelukkiger van? Nou eeh… nee.

Verdween mijn stress er direct door? Nou eeh… nee.

Sterker nog. Even later volgde een flinke burn-out.

Toen ik een tijd later De kracht van het Nu las van Eckhart Tolle, vielen er al wat meer puzzelstukjes op de plek. Steeds beter begreep ik waarom het zo heilzaam is om niet de héle tijd in je hoofd rond te hangen.

Leven in het moment is gewoon een stuk leuker!

Fijner.

Meer ontspannen. 

En natuurlijk moet je het mindful leven even volhouden voordat je profijt gaat krijgen van alle voordelen.

Voordelen van mindfulness oefeningen

Uit onderzoek blijkt dat mindfulness je creativiteit en concentratievermogen vergoot. Je krijgt je emoties beter onder controle. Je wordt mentaal sterker. En het verlicht veel lichamelijke klachten.

Dat klinkt allemaal wel goed. Maar ik vond de mindfulnes-oefeningen die ik had geleerd allemaal zo…. LANG! Daar nam ik dan ook nauwelijks de tijd voor.

Maar onlangs kwam ik een oefening tegen waar ik per direct enthousiast van werd!

Het is een héle korte mindfulness-oefening. Hij duurt ongeveer 2 minuten.

En als je deze doet zal je merken dat het daarna veel beter lukt om aanwezig te zijn in je leven.

En – nog leuker – het wordt makkelijker om te genieten van je leven.

Doe de oefening bijvoorbeeld vlak voordat je gaat eten.

Tijdens een wandeling.

Tijdens een fietstocht.

Of zelfs voordat je gaat vrijen.

Grote kans dat je daarna alle sensaties veel meer bij je binnen kan laten komen.

(Oja, want dat is ook een bewezen voordeel van mindfulness. Mindfulness verbetert je sexleven. Tijdens het vrijen laat jij je minder snel afleiden door afdwalende gedachtes. Wel zo leuk voor jezelf… én voor je partner).

Kortom. Een oefening voor meer genot in je leven.

Klinkt goed toch?

In deze korte video leg ik uit hoe mijn favoriete mindfulness-oefening werkt.

Kijk je mee?

 

 

Ik ben heel benieuwd wat jij van deze mindfulness-oefening vindt.

Denk je dat je deze gaat uitproberen? Laat hieronder een reactie achter!

Liefs Lieke,

Ps. Ik kwam deze oefening trouwens tegen op het YouTube-kanaal van Pick Up Limes. Een heel mooi kanaal over veganistisch eten en bewust leven. Aanrader!

 

Wil je wekelijks inspiratie en tips ontvangen om vanuit je hart & ziel te leven? Schrijf je dan hier in zodat je niks mist.

Inschrijven voor mijn nieuwsbrief
dit veld niet invullen s.v.p.

 

Meer inspiratie:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.