7 tips: Zo blijf je er jong uitzien

Het geheim van de eeuwige jeugd

Tips bewust en gelukkig leven, leven vanuit je hartSoms zie ik klasgenoten van vroeger terug en constateer dan verschrikt dat ze er zo oud uitzien. Ik vraag me altijd af hoe dat kan (en of ik er ook zo uitzie, maar domweg in mijn ontkenningsfase zit…) Hoe kan het dat sommige mensen er zo lekker jong, fris & fruitig uit blijven zien en anderen zo snel hun jeugdigheid verliezen? Na wat gefilosofeer en keiharde research ben ik erachter. En natuurlijk deel ik het geheim van de eeuwige jeugd graag met jullie… Komt ie:

1. Blijf jezelf vernieuwen

Mensen die er jong uitzien, lijken allemaal 1 ding gemeen te hebben. Ze blijven jong van geest en durven zichzelf te vernieuwen. Ze blijven niet vasthangen in oude patronen, zijn geïnteresseerd in andere mensen en staan open voor andere culturen.

Om jezelf te blijven vernieuwen, is het interessant om te kijken waar jij bang voor bent. Wat durf je niet, maar zou je stiekem wel graag willen doen? (Weet je niks te bedenken? Misschien wel als je de vraag op een andere manier aan jezelf stelt: op welke mensen ben jij jaloers? Wat doen zij wat jij niet durft?)

Maak eens een lijstje… Spreken in het openbaar, zingen, in je eentje in een café gaan zitten, alleen op reis, een bepaalde cursus volgen, alleen naar een feestje gaan? De dingen die jij eng vindt, zijn vaak de beste dingen om te ondernemen. Het is de perfecte manier om door oude patronen heen te breken en om jezelf te vernieuwen. Zie het als een vervelling. Je werpt jouw oude huid van je af- deze heb je niet meer nodig – en daaronder komt weer een frisse huid tevoorschijn.

Je angsten overwinnen is iets wat je jouw hele leven kunt blijven doen. Het lijkt soms wel alsof er steeds meer angsten bijkomen, naarmate we ouder worden! Je lijstje zal er dus steeds anders uit komen te zien. Door je angsten steeds weer te overwinnen, blijf je jouw grenzen verleggen.

2. Train je brein …

Tips bewust en gelukkig leven, leven vanuit je hart Voor een groot deel zit ouder worden in je hoofd. Net zoals jouw lichaam training nodig heeft om fit en vitaal te blijven, heeft je brein dat ook. Blijf jezelf dus prikkelen met nieuwe uitdagingen… Hoe? Door allerlei dingen te doen die je niet dagelijks doet. Leer een vreemde taal, lees de krant ondersteboven of ga puzzelen. Een van de meest krachtige verjongingstechnieken is het leren bespelen van een muziekinstrument. Hierbij train je zowel motorische als cognitieve vaardigheden.

Sowieso is muziek goed voor je hersenen: klanktraining houdt je brein jong. Nada Yoga is hier helemaal op gericht, oftewel Yoga of Sound.

… en denk jezelf terug de tijd in

Ouder worden heeft veel te maken met jouw overtuigingen. Een heel interessant onderzoek van de psycholoog Ellen Langer toont dit aan. Voor een BBC-programma liet zij zes beroemde bejaarde Britten een week lang samenwonen in een huis, alsof het 1975 was. De hele inrichting van het huis deed dus denken aan vroeger, toen de bejaarden nog energiek en gezond waren.

Het doel was om te bekijken of het terugdraaien van de klok hen fysiek en mentaal jonger zou maken. En? … Dat deed het! Zowel fysieke functies zoals beweeglijkheid en conditie gingen vooruit, maar ook gezichts- en gehoorvermogen. Bovendien scoorden de bejaarden beter op geheugentests. Ook na het programma hielden de effecten aan. De kandidaten waren energieker en deden dingen die ze niet meer van zichzelf hadden verwacht – zo ging een bejaarde weer lesgeven.

Denk dus niet te snel dat je iets niet meer kunt omdat je ouder wordt. Vaak creëer je daarmee je eigen wereld. Blijf in mogelijkheden denken, in plaats van beperkingen.

(Meer lezen hierover? Dit artikel met een pleidooi voor een actief ouderenbeleid gaat mooi op deze casus in).

3. Verwijder de stress uit je leven

Een van de snelste manieren om er oud uit te zien: veel stressen! Zorg dus dat je zoveel mogelijk stress weghaalt uit je leven. Veel tijd doorbrengen in de natuur zorgt voor een snelle daling van je stressniveau. Ook meditatie is een krachtige methode om op een gezonde manier je stress-level te verminderen. Allerlei beroemdheden zoals Oprah, Ellen Degeneres en Paul Mc. Cartney zweren erbij en honderden wetenschappelijke onderzoeken ondersteunen alle positieve ervaringen.

Kijk ter inspiratie bijvoorbeeld eens naar deze Ted-speech van Andy Puddicombe, een van de meest populaire mindfulness-leraren van dit moment.

Andy is monnik geweest in de Himalaya en zegt dat slechts 10 minuten per dag mediteren genoeg is om er je leven lang profijt van te hebben. Bovendien hoef je niet per se op de grond te zitten met een stokje wierook erbij (iets wat ik zelf wel heerlijk vind, maar het is zeker niet per se nodig om je geest op te schonen).

Probeer om tien minuten per dag in een gemakkelijke houding te zitten en observeer simpelweg waar je gedachten naartoe dwalen. Label iedere gedachte, ga er niet in mee, maar blijf er van een afstand naar kijken. Is het een fantasie, een angst, een herinnering, een plan, een analyse? Je zult zien dat je na verloop van tijd steeds beter je gedachtes onder controle krijgt en jouw patronen gaat herkennen.

4. Blijf speels.

Blijf dat kleine meisje of jongetje dat diep in jou zit. Dat betekent niet dat je als een naïef kind door het leven hoeft te huppelen. Je kunt jouw opgebouwde wijsheid juist goed benutten zónder je kinderlijke speelsheid te verliezen. Dan heb je de ideale balans te pakken.

Door een luchtige speelsheid te behouden, kun je gebeurtenissen makkelijker relativeren, je kijkt steeds weer met verwondering naar het leven en als vanzelf giet je daar een flinke portie humor bovenop. Vind je het moeilijk om speels te blijven? Ik schreef onlangs een blog over spelen, misschien brengt dit artikel je op ideeën.

5. Volg je passies

Onlangs stonden er in Volkskrant Magazine een aantal portretten van vrouwen rond de zeventig die midden in het leven staan en er fris en levendig uitzien.
Tips leven vanuit je hart, mindful leven, gelukkig, bewust, spiritualiteit, psychologie, persoonlijke ontwikkelingKunstenares Floor (van 68 jaar) zegt daar bijvoorbeeld: “Ik heb veel energie en ik doe wat ik leuk vind. Iedere dag sta ik in mijn atelier. Dat doe ik liever dan theedrinken of tennissen. Schilderen is mijn werk en mijn passie. Mijn werk is een avontuur.” Haar ogen stralen en ze heeft een haast ondeugende lach rondom haar mond. Een overhemd met schildersvlekken maken het jeugdige plaatje compleet.

Zij is slechts een klein voorbeeld. Kijk eens goed om je heen en je zult snel zien: mensen die er stralend uitzien, volgen hun eigen passies. Onderzoek dus welke dingen jij leuk vindt, waar jij energie van krijgt en blijf dit in de praktijk brengen.

6. Je bent wat je eet

Een gezonde huid heeft natuurlijk veel te maken met de producten die jij schenkt aan jouw lichaam. Roken is sowieso funest, maar ook teveel kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen doen jouw lichaam geen goed. Wat het beste is om te eten? Tja, wetenschappelijke onderzoeken buitelen constant over elkaar heen om bewijs daarvoor te leveren.


Gezond kokenMijn advies: eet zo intuïtief mogelijk. Je voelt zelf het beste waar jouw lichaam wel bij vaart.

Voor mij werkt het bijvoorbeeld heel goed om de dag met vers fruit te beginnen. Iemand anders heeft wellicht een kom rijst nodig, of een flinke boterham. Andere producten die je kunt invoegen in een gezonde levensstijl: noten, bessen, groene bladgroenten zoals spinazie en broccoli, vis, avocado, bruine rijst, volkoren pasta. En natuurlijk het belangrijkste wat ons lichaam nodig heeft: water.

EXTRA: boekentip

Wil je meer tips op het gebied van voeding om er jong uit te blijven zien? Dan is dit boek een absolute aanrader. 

7. Doe als de Tibetanen

In beweging blijven is vanzelfsprekend belangrijk om fit te blijven (en er dus jong uit te blijven zien). Kies iets uit waar jij je prettig bij voelt. Voor de een is dat hardlopen, voor de ander wild dansen op blote voeten.

Er is een serie met vijf simpele yoga-oefeningen die zeer verjongend schijnt te werken: de 5 Tibetanen. (Vernoemd naar Tibetaanse lama’s in de Himalaya die deze oefeningen onderrichtten). De houdingen werken direct door naar je chakra’s: de energiecentra in je lichaam.

Op Youtube zijn allerlei filmpjes te bekijken. De meest duidelijke vind ik dit filmpje van Dr. Oz. Erg Amerikaans, maar hij geeft wel een duidelijke uitleg zodat je eenvoudig direct mee kan doen.

De oefeningen zijn gemakkelijk te onthouden en je kunt ze langzaam opbouwen. Doe ze bijvoorbeeld de eerste week 3x , de week erna 5x en bouw het langzaam op totdat je uiteindelijk op 21 keer uitkomt. Het advies is om de oefeningen iedere ochtend, op een lege maag te doen. Het duurt slechts 10 minuten, maar je zult merken dat je energie er direct van gaat stromen!

Meer lezen? Peter Kelder schreef een boek over deze oefeningen: Fontein der Jeugd.

Ps. Voor de meer beoefende yogi: de hoofdstand is ook een zeer krachtige verjongende oefening. Ik leerde hem vorige week voor het eerst in mijn yoga-klas en was stiekem toch een beetje trots op mezelf – ook al had ik de muur er nog flink bij nodig.  Inmiddels ben ik thuis ook druk bezig, want oefening baart immers kunst. Op youtube kwam ik een filmpje tegen van een erg schattige swami (swami betekent: meester). Hij doet de hoofdstand drie uur per dag!!

gezond leven boekWil je meer tips en inspiratie om er jong uit te blijven zien? Dan kan ik je dit boek van harte aanbevelen. Auteur Marjolein is in de 50, maar voelt zich véél fitter dan toen ze in de dertig was. Het geheim? Voeding! Meer info over dit boek. 

Meer inspiratie:

6 reacties op “7 tips: Zo blijf je er jong uitzien

  1. Pingback: Liefde voor jezelf- maak jouw innerlijke licht nog groter |Be Blissed – leven vanuit je hart

  2. Heel leuk en leesbaar geschreven, de meeste tips kende ik al.
    Maar toch allemaal gelezen!

    Ik ben een man van 30, nu pas besef wat mijn droom is: jong blijven uitzien en veel dingen kunnen doen die ik leuk vind.

    Dus wat doe ik er tegen; juist:

    Geen alcohol (daarvoor dronk ik eigenlijk ook al niet; af en toe een biertje als ik uitging).

    Genoeg sporten.

    Verstandig eten.

    Niet bang zijn om nieuwe dingen aan te pakken.

    Voor een baan gekozen met minder verdienen maar toch met minder stress.

    Uiterlijke verzorging, dus echt niet meegaand met de menigte.
    Maar je eigen mode style en look maakt je uniek en daar hou ik van!

    Etc etc dus eigenlijk de bovenstaande geschreven tips!

    Mensen schatten mij in nog steeds op een jonge leefdtijd.
    En krijg nog genoeg aandacht van (jonge) vrouwen; nee niet verkeerd bedoelt hoor! Laten we dat duidelijk zijn! hahaha.

  3. Pingback: Nederlandse blogs - persoonlijke ontwikkelingBe Blissed – leven vanuit je hart

  4. Mooi artikel, en zeker waar!
    Ik ben 60, en ga 3 x/week minstens 10 km joggen, en af en toe een wedstrijd van 10 miles meelopen. Ik weet waarom ik het doe, hoewel er nogal wat zijn die me gek verklaren! Ben nog juist een cursus salsa dansen begonnen, ik ga zwemmen, ik ga elk jaar met de 55+ bergtochten doen van 20 km/dag gedurende 10 dagen. Ik heb nog een reuze full-time job, ik ga nog oud Grieks en oud Latijn studeren, ben ingeschreven in de muziekschool voor volgend jaar om eindelijk gitaar te leren spelen. Ik teken, ik schilder, ik ontwerp en maak mijn eigen kleding, enfin, noem maar op.. Ik voel me super en zie er naar ‘t schijnt 45 uit. Mijn kritikasters staan vol rimpels, wegen minstens 20 kg te veel, zijn huisvrouw of doen niks, hebben diabetes en spataders en zien er 80 uit. Wie heeft er nu gelijk ???
    Chris B.

    • Hoi Chris, Dankjewel voor je mooie reactie! En wow, wat onderneem je veel. Heel inspirerend om te horen! Ik denk dat jouw bezielde leven een goed voorbeeld kan zijn voor anderen :).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.